woensdag 22 maart 2023

Alles wat je in geloof onderneemt...

Ik weet niet hoe jij aan de onderwerpen voor je blogs komt (als je blogger bent), maar ik raak tijdens het lezen van de Bijbel vaak geïnspireerd door teksten die als het ware van de pagina springen.

Ik vind het geweldig als dat gebeurt, het betekent dat Gods Geest tegen me praat!

Een dergelijke tekst is te vinden in Johannes 17:4 waar Jezus spreekt:

Ik heb U verheerlijkt op de aarde. Ik heb het werk volbracht dat U Mij gegeven hebt om te doen.

Jezus bracht eer aan God de Vader door het werk dat Hem was opgedragen te voltooien, het werk op aarde. Die tekst gebruikte ik in mijn blogserie 'Glorie aan de Vader'.

Die blogserie en jullie commentaar resulteerde in nog een paar posts over roeping. Gebaseerd op de woorden in Efeziërs 2:10, geloof ik oprecht dat we allemaal geroepen zijn om iets speciaals te doen, hier op aarde welteverstaan. Sommige mensen vinden dat moeilijk te geloven. Anderen denken dat die werken enorm groot en belangrijk moeten zijn... meer zoals de werken die beroemde mensen doen.

Kleine werken, grote werken... het maakt niet uit, als we maar doen waartoe we geroepen zijn! De Bijbel is daar zo duidelijk over. Laten we eens kijken naar 2 Tessalonicenzen 1:11,

Daarom blijven wij voor u bidden dat u het waard zult zijn dat God u geroepen heeft. Wij bidden dat Hij u zijn kracht schenkt zodat u al uw goede voornemens kunt uitvoeren en u alles wat u in geloof onderneemt tot een goed einde kunt brengen. 

Als je daar niet enthousiast wordt, weet ik het ook niet meer. Opnieuw zien we hier (zoals in Efeziërs 4:1) dat we een leven moeten leiden dat onze roeping waardig is. Wij zijn, net als Jezus, geroepen om eer aan de Vader te brengen door het werk te voltooien dat Hij ons opdraagt. Wat het ook is. We kunnen het niet in eigen kracht doen, Hij zal ons de kracht schenken!

👉... en alles wat u in geloof onderneemt...

'Alles waartoe het geloof u aanspoort' staat er in andere vertalingen. Waartoe spoort jouw geloof je aan? Ga ervoor, doe het! Waarom? Omdat...

Daardoor zal in u onze Here Jezus geëerd en geprezen worden, en u zelf ook, omdat u één met Hem bent. Dit alles is mogelijk door de genade van God en van onze Here Jezus Christus (2 Tessalonicenzen 1:12).

6 opmerkingen:

  1. Eigenlijk is het zo gemakkelijk hè? God de eer geven in ons leven. "Gewoon" doen wat Hij wil dat we doen... Laat dát nu net onze grootste struikelblok zijn! Ik merk aan mezelf dat ik vaak zèlf aan het werk ben. Maar juist door met Gods Woord bezig te zijn, in alle stilte en rust, daardoor kan ik door Zijn Geest geleid worden om te doen wat Hij wilt dat ik doen zal... Niet mijn weg, maar Zijn weg. Daar is rust en stilte voor nodig om Zijn stem te horen en in Hem te zijn... En dan nog... Eigen eer en eigenbelang is vaak héél stiekempjes aanwezig, als ik niet oppas... Want als ik doe wat de HEERE wil, ben ik dan niet ontzettend goed bezig??? Dan kom je bij jouw titel van de blog terecht: Alles wat je in geloof onderneemt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je mooie en waardevolle reactie Yvonne. Makkelijk ja, maar zeker niet vanzelfsprekend. Doen wat Hij van ons vraagt, dagelijks. Ik probeer stil te zijn met Hem en voor Hem en te luisteren, op te vangen als het ware wat de Geest tot mij spreekt.

      Verwijderen
  2. Ik hou van je schrijfstijl en van het grote lettertype! En ook van hoe je schrijft dat het één en ander zich ontwikkelt tijdens het bloggen en lezen van de Bijbel. Ik herken dat. En ja, we zijn allemaal geroepen om eer aan God te brengen door het werk te voltooien dat Hij ons opdraagt. En door dit te doen, wordt wordt Jezus geëerd en geprezen toch?

    Nogmaals bedankt voor het delen van deze prachtige teksten. Het herinnert me eraan om te blijven zoeken naar Gods stem in mijn leven en om te doen wat Hij van me vraagt, hoe klein of groot het werk ook is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, dank je wel Aritha. Ja, die grotere letters, dat heb ik ingesteld omdat ik zelf moeite heb met te kleine letters op sommige blogs :) Maar goed, we blijven er naar zoeken, we blijven vragen en kloppen... dat alles in het verlangen om Zijn wil te doen... hoe klein of groot die opdracht ook is.

      Verwijderen
  3. ... en nog wat, eigenlijk een vraag: Hoe kunnen we praktisch omgaan met het feit dat "onze blauwe schermpjes" ons belemmeren om onze goede voornemens uit te voeren en ons geloof in de praktijk te brengen? Heb je tips om prioriteit te geven aan onze relatie met God en onze roeping in het leven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou van je praktische vragen Aritha, je haalt vaak dingen aan waar iedereen wel mee worstelt in meer of mindere mate. Ik schrijf het op en ga er over nadenken. Een blog post met handige tips om focus te houden is wel een goed idee.

      Verwijderen