woensdag 6 juli 2011

Het plan van God

Stap voor stap
Twee weken geleden schreef ik een post over de wil van God voor ons leven en haalde daarbij aan dat de wil van God een algemene instructie of opdracht is voor alle gelovigen. God's wil is niet zozeer iets waar we steeds om moeten vragen, maar iets dat we moeten doen! Maar al te vaak wordt de wil van God verward met het plan van God. Het plan van God voor ons leven is een heel ander verhaal...

Het plan van God voor ons leven is niet hetzelfde als de wil van God voor ons leven. De wil is een algemene instructie voor alle gelovigen, het plan is een individuele bestemming of doel en passend binnen jouw unieke situatie. Uiteraard is dit plan wel een onderdeel van Zijn wil met de wereld en de mensheid. God zal beginnen met het openbaren van Zijn plan voor onze levens als we in Zijn wil gaan wandelen en volgens Zijn wil gaan handelen. God's plan proberen uit te werken buiten Zijn wil om is een frustrerende bezigheid.

Het plan van God heeft betrekking op verschillende aspecten en niveaus van het menselijk leven. Hij heeft namelijk een plan met bijvoorbeeld het universum, met de wereld, met Israel, met de kerk en met indivuele mensen zoals jij en ik. Als je daar over nadenkt is het logisch dat Zijn plan met ons leven altijd moet passen in het grotere plan. Uiteraard is het voor mij niet mogelijk om te vertellen wat God's plan voor jou persoonlijk is, maar ik kan alvast wel een aantal algemene karakteristieken van God's plan delen:
  • Mijn plan met jullie staat vast, ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven (Jeremia 29:11). God sprak dit tegen de Israelieten in ballingschap en Zijn woorden geven duidelijk aan dat Zijn plan een positief plan is, een hoopvol plan, een goed plan. Hou dat kenmerk voor ogen als je God's plan gaat ontdekken.
  • Het plan van de Heer houdt eeuwig stand, wat Hij beraamt, blijft van geslacht tot geslacht (Psalm 33:11). God's plannen staan vast, ze veranderen niet met het verlopen van de tijd. God's plan brengt geen verwarring, maar juist duidelijkheid. Je kunt er van op aan dat Hij er mee doorgaat. Hou dat kenmerk voor ogen als je God's plan gaat ontdekken.
  • Over God staat geschreven dat Hij uit het oosten een adelaar roept, uit een ver land een man die zijn plannen uitvoerrt... (Jesaja 46:11). Hieruit blijkt dat God individuele mensen gebruikt om Zijn plan uit te voeren, de Bijbel staat vol met voorbeelden. Wij spelen allemaal een rol in de vervulling van God's grote plan met de mensheid: de redding van alle mensen! Hou dat kenmerk voor ogen als je God's plan gaat ontdekken.
God zal het plan voor ons leven nooit in 1x laten zien, dat zou ons alleen maar afschrikken waarschijnlijk. Hij doet dat stap voor stap, maar wij kunnen die stappen wel herkennen door bovengenoemde kenmerken in gedachten te houden. Is de stap die we moeten nemen goed en positief? Is de stap duidelijk en staat hij vast? Is de stap onderdeel van God's grote reddingsplan?

Hoe ontdek je nou de eerste stap van het plan van God voor je leven? In de allereerste plaats door GEBED. Vraag God om je de eerste stap te laten zien. Ten tweede kan het helpen om eens op te schrijven wat je al weet, wat God je al heeft laten zien en meemaken. Dat kan aan de hand van een acronym: STAP.

S = sterktes, schrijf je 5 sterkste punten op, bijvoorbeeld: ik kan goed luisteren
T = talenten, schrijf je 5 meest zichtbare talenten op, waar ben je goed in?
A = achtergrond, schrijf 5 levenservaringen op, bijvoorbeeld: opgevoed zonder vader, 
P = passie, schrijf de 5 dingen op die je het liefst doet of zou willen doen

Zo vormt zich een plaatje dat je mee kunt nemen in gebed, vraag waar en hoe God je gebruiken wil. Je zal zien dat je de eerste stap weldra zal ontdekken en dan is het belangrijk dat je hem ook neemt! Laat me maar weten of dit je op weg helpt.

8 opmerkingen:

  1. ik kwam je tegen in de Klaroen, wat een leuk stukje.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Herma, nu heb je een duidelijker beeld bij deze blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor deze handreiking. Toch blijft het soms moeilijk hoor vooral bij het maken van bepaalde keuzes. Wat zou het soms makkelijk zijn wanneer er 'gewoon' een briefje uit de hemel kwam vallen.

    ps. kun je nog iets meer vertellen over Jarsons? Misschien via mijn e-mail (zie mijn weblog). Het lijkt me een uitdaging maar zie nog niet helemaal hoe het zou werken als je je aanmeldt.
    Groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat denk ik ook wel eens Wendy, een briefje in de brievenbus.... maar zo gaat het zelden. We hoeven anderzijds ook niet bang te zijn om wel eens een foutje te maken in onze keuzes, er is altijd weer een nieuwe dag en heel veel genade :)
    Ik mail je wel over Jarsons.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dank je marja,het is heel goed om dit steeds te bedenken,en te doen.mijn moeder is nu heel slecht,heeft een heup gebroken en is 90jr.wij zijn nu veel in het ziekenhuis,dus ik kan vrijdag niet komen jammer.
    sjanie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Sjanie, jammer dat je niet kon komen, maar natuurlijk gaat je moeder voor, sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor je bezoek Jedidja, hopelijk kun je hiermee uit de voeten!

    BeantwoordenVerwijderen