woensdag 8 februari 2023

Glorie aan de Vader (3)

In mijn vorige post schreef ik dat het beantwoorden van onze gebeden Jezus in staat stelt om glorie aan Zijn Vader te brengen. Een heerlijke gedachte en de wens van Zijn hart.

Ik redeneerde verder dat het geweldig zou zijn als alle zonen en dochters van God (wij dus) glorie zouden brengen aan onze hemelse Vader. Hoe? Door Zijn wil te doen op aarde, zoals in de hemel.

Jezus wist dat dit mogelijk was. Hij zei tegen zijn discipelen (Johannes 15:8):

👉Het is de glorie van mijn Vader als je veel vrucht draagt en je zo mijn leerlingen toont. 

Er wordt van ons gevraagd VEEL vrucht te dragen/produceren, niet een klein beetje. Wat betekent het om vrucht te dragen? Naar mijn bescheiden mening betekent het dat een goddelijk karakter zichtbaar is in ons leven, in de dingen die we doen of zeggen (lees Galaten 5:22-25). Mensen zullen God door ons heen zien, net zoals ze de Vader door Jezus zagen toen Hij op aarde rondliep.

We kunnen veel dingen doen, goede werken zelfs, maar alleen als we geïnspireerd zijn door Jezus, telt het voor de eeuwigheid. Hij zei: Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank kan alleen maar vrucht dragen als hij aan de wijnstok zit – niet uit zichzelf. Zo kunnen ook jullie alleen maar vrucht dragen als je in mij blijft (Johannes 15:4).

Hij gaat zelfs verder (vers 5) door te beweren dat we zonder Hem niets kunnen doen! Laat ik het zo zeggen, proberen vrucht te dragen buiten Hem om, is nutteloos en tijdverspilling. Het brengt de Vader geen glorie. Maar wanneer we ons echte leerlingen tonen wel!


4 opmerkingen:

  1. Karakte is zo belangrijk en bepalend, Gods wil Zij karakter in ons uitwerken als wij Hem dat toestaan. Doe maar Heer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja danielle, we zouden dat inderdaad graag moeten willen. Vaak betekent het wel onze eigen ideeën aan de kant zetten. Meer van Hem, minder van ons, zeg maar.

      Verwijderen
  2. Mooi geschreven.

    Ik denk idd ook dat als we dicht bij Hem blijven, we de kracht ontvangen om voor Hem te leven. Een hart vol liefde aan Jezus zal leidt tit grote groei. denk je dat je dat altijd van jezelf ziet?

    De geestelijke groei kan ook in de diepte plaatsvinden toch? En in in de hoogte. In de diepte koppel ik dan aan het dieper begrijpen en toepassen van de spirituele waarheden in ons leven en dat geeft dan weer een diepere verbinding met God en een verdere ontwikkeling van de vruchten van de Geest. Ik denk dat ik me meer moet richten op het nastreven van mijn relatie met God en het uitdrukken van de vruchten van de Geest, in plaats van me te richten op de uitkomst en de vruchten zelf.

    Zomaar wat gedachten :-)

    BeantwoordenVerwijderen