zaterdag 22 april 2023

Vertrap die slang!

Psalm 91 is een van mijn favoriete psalmen, ik heb hem honderden keren gelezen. De woorden bemoedigen me altijd, versterken mijn geloof en verlichten mijn zorgen.

Het mooiste is dat ik nog steeds nieuwe inzichten vind terwijl ik nadenk over de oude woorden van wijsheid. Onlangs trok vers 13 mijn aandacht:

Op de felle leeuw en de adder zult u trappen, u zult de jonge leeuw en de slang vertrappen.

Dit vers gaat natuurlijk over geestelijke strijd. Dit vers gaat over het tot zwijgen brengen van de stem van de vijand (in de Bijbel wordt Satan afgebeeld als een slang en vergeleken met een brullende leeuw). Dit vers roept ons allemaal op om actie te ondernemen. Ik heb het al zo vaak gelezen en evenzo vaak toegepast.

Maar deze keer viel het woord 'felle' mij op. We zullen niet zomaar een leeuw of slang verpletteren, maar felle, ofwel woeste, wrede, agressieve, meedogenloze vijanden. Het maakt niet uit wat voor soort aanval de duivel op onze weg brengt, we zullen met onze voet op hem trappen en hem vermorzelen.

Jezus zei tegen Zijn volgelingen: Zie, Ik geef u de macht om op slangen en schorpioenen te trappen en de macht over alle kracht van de vijand; en niets zal u schade toebrengen. (Lucas 10:19). Ik vind het geweldig dat Jezus verwijst naar wat er al in de Tenach (wat wij het Oude Testament noemen) staat. De schrijver van Psalm 91 moet een profetisch inzicht hebben gehad over geestelijke oorlogsvoering.

Door de hele Bijbel heen zien we de kwestie van geestelijke strijd terugkomen, vergis je niet. De apostel Petrus heeft een behoorlijk ernstige waarschuwing voor alle gelovigen. Laten we het ter harte nemen.

Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden. Bied weerstand aan hem, vast in het geloof... (1 Petrus 5:8-9).

We zijn geroepen om weerstand te bieden aan de vijand. Denk daar aan als je je aangevallen voelt door goddeloze situaties en omstandigheden. Jezus geeft de bevelen, niet de vijand!

6 opmerkingen:

  1. Inderdaad, Jezus regeert en niemand anders heeft er werkelijk autoriteit. Het was voor mij zo'n eyeopener toen ik me realiseerde dat een kind van God 24/7 onder vuur ligt door satans trawanten. Hoe meer je God zoekt en je voor Hem wil leven hoe heftiger de aanval want je word gevaarlijk voor de vijand. Maar we hoeven niet bang te zijn, in Hem zijn we veilig en Hij leert ons door Zijn Geest hoe wij ons mogen verweren tegen Zijn vijand. De strijd is niet tegen ons maar tegen Hem in ons.
    Mooi blog Marja.
    (Danielle)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hoeven inderdaad niet bang te zijn Danielle, niet bang maar wel geinformeerd. Veel mensen geloven niet zo dat de vijand ons lastig valt, maar de Bijbel is er duidelijk over. Dank je wel voor je reactie, herkenbaar.

      Verwijderen
  2. Bemoedigend wat je schrijft. Hij is Heer en Hij regeert!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook één van mijn favoriete psalmen. De vijand ligt altijd op de loer! Maar wij zijn in Hem overwinnaars.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat we overwinnaars zijn in Hem, het mooiste uitgangspunt om weerstand aan de vijand te bieden!

      Verwijderen