woensdag 14 juni 2023

Het belang van luisteren (4)

Volgens het boek Spreuken heeft luisteren naar wijsheid (luisteren naar Jezus, naar Zijn Woord, naar de Heilige Geest) grote voordelen. Spreuken 1:33 zegt,

Maar wie naar Mij luistert, zal veilig wonen, hij zal vrij zijn van angst voor het kwaad.

Oh, om vrij van angst (onbezorgd) te zijn... vinden jullie dat geen geweldige gedachte?

Laten we verder gaan met hoofdstuk 4 in het boek Spreuken. Ik hou van dat hoofdstuk. Het spreekt zoveel over het leven 💖. De verzen 20,21 en 22 springen er, voor wat betreft het onderwerp 'luisteren', echt uit:

Luister naar mij, mijn zoon, en stel je open voor wat ik zeg. Houd wijsheid, verstand en kennis voor ogen, berg ze weg, diep in je hart. Want zij geven leven aan wie hen vinden en zijn een medicijn voor het hele lichaam.

Luister naar mij. Vader God roept jou en mij vandaag op om te luisteren, net zoals Salomo duizenden jaren geleden zijn kinderen opriep om te luisteren.

Gods woorden geven leven aan degenen die hen vinden. We kunnen tegenwoordig overal woorden vinden; in de krant, op televisie, op internet, in boeken en in tijdschriften. En ja, deze woorden kunnen bemoedigend, inspirerend en opbeurend zijn. Maar die woorden hebben niet de kracht om leven te geven. Die woorden hebben niet de kracht om genezing te brengen aan ons hele lichaam.

Gods Woord wel! Ik heb een diep verlangen om naar Zijn woorden te luisteren. Ik hoop dat dat ook jouw diepste wens is. Zijn woorden zijn van het grootste belang om het leven werkelijk te kunnen leven.

4 opmerkingen:

  1. Dat is inderdaad ook mijn diepste wens om naar Zijn woorden te luisteren. In mijn stille tijd lees ik in het boek Koningen en ben net bij Salomo 'aangekomen'. We kunnen veel van hem leren hoe hij Gods wijsheid gebruikte in zijn leven hoewel zijn latere leven wat minder tot voorbeeld was ;(
    Echt luisteren is best wel lastig overigens want er zijn, net als jij schrijft, zoveel woorden die we horen om ons heen. Met Zijn Heilige Geest kunnen we luisteren naar wat Hij zegt en hoe Hij wil dat we leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Wendy, luisteren is voor mij eigenlijk... niets anders doen! Gewoon zitten en wachten, niet haasten, mezelf tot kalmte manen :)

      Verwijderen
  2. Gods Woord is Levend en Krachtig, het geeft Leven en Kracht. Zijn Woord tot ons nemen is de beste tijdsbesteding. Ik houd van Zijn Stem, Zijn Woord, ik vind het bijzonder hoe Hij het verlangen om dicht bij Hem tezijn in me legt. Ik verwonder mij steeds weer hoger het feit dat Heilige Geest met een mens wil samenwerken op deze aarde om Gods Koninkrijk zichtbaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ook wel heel bijzonder Danielle, dat God ervoor kiest om door mensen heen te werken en samen te werken door Zijn Geest. Heerlijk, ik wil het, ik wil het meer! Dank je wel voor je mooie reactie.

      Verwijderen