donderdag 22 juni 2023

Het belang van luisteren (5)

Vader God roept jou en mij vandaag op om te luisteren, net zoals Salomo duizenden jaren geleden zijn kinderen opriep om te luisteren.

Elke keer als ik 'Luister' in het boek Spreuken lees, is dat wat ik doe. Ik stop met lezen en ik luister. Ik wacht voordat ik verder lees en breng mijn geest tot rust.

Oh, we hebben zo vaak de neiging (ik in elk geval wel) om te snel te lezen, om ons als het ware door de bladzijden heen te haasten. Nou, met het boek Spreuken kan dat niet. Laten we eens kijken naar Spreuken 8;6-7, de Wijsheid roept...

Luister, ik heb een belangrijke boodschap voor u, ik spreek over eerlijke zaken. Mijn mond spreekt alleen maar waarheid, ik verafschuw leugens. Uit alles wat ik zeg, spreekt oprechtheid en niets gemeens of verkeerds.

Wijsheid, Jezus Christus, de wijsheid van God, roept ons op om te luisteren. Hij wil eerlijke zaken, belangrijke dingen met ons delen. Wat heerlijk, wat spannend! Ik fluister een kort gebed, als een ademzucht, voordat ik verder ga... Heilige Geest, praat tegen me!

We zouden alle 31 hoofdstukken van het boek Spreuken op deze manier kunnen doornemen om nog meer voordelen van luisteren te ontdekken, om onze oren nog beter af te stemmen op wijsheid. Maar je snapt het punt dat ik wil maken.

👉De waarde van luisteren is net zo groot als de waarde van lezen. Laten we beiden oefenen!

Wie verstandig omgaat met het woord, zal het goede vinden, en wie op de HEERE vertrouwt: welzalig is hij (Spreuken 16:20).

6 opmerkingen:

  1. En dan die mooie foto erbij. Dank je wel weer voor deze herinnering om te vertragen, tijd te nemen, om te luisteren met m'n alles wie ik ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Te vertragen, dat is eigenlijk de essentie Aritha, mooi gezegd. Dank je wel.

      Verwijderen
  2. Luisterend lezen ...
    Mooi, Marja, dank je wel voor deze serie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Luisterend lezen, dat betekent voor mij in elk geval langzamer lezen. Dank voor je bezoek Rita!

      Verwijderen
  3. Inderdaad voor mij ook iets om me bewust van te worden, rustig lezen. Luisteren lezen zoals Rita zo mooi zegt.
    Dank je wel weer voor je mooie blog wat me tot nadenken stemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je bezoek en commentaar, altijd fijn om te lezen wat zo'n post of serie met je doet!

      Verwijderen