maandag 5 juni 2023

Het belang van luisteren (3)

'Het belang van luisteren naar Gods wijsheid is enorm', schreef ik in mijn vorige blogpost.

In het boek Spreuken roept de wijsheid ons en omdat Jezus de wijsheid van God voor ons is (1 Korintiërs 1:30) voel ik me vrij om te zeggen dat het Jezus is die ons roept, die ons uitnodigt om te luisteren.

Luister - neem mijn berispingen ter harte, dan stort ik mijn geest over je uit, dan laat ik je delen in mijn wijsheid (Spreuken 1:23).

Jezus wil Zijn geest over ons uitstorten en ons wijs maken. We zouden wel gek zijn om zo'n uitnodiging af te slaan, nietwaar?

Natuurlijk, we kunnen naar school gaan, studeren en alles leren wat we willen... maar in zekere zin zullen we dan alleen maar kennis vergaren en nog meer kennis. Daar is op zich niets mis mee, maar ware wijsheid is goddelijk van aard.

Volgens het boek Spreuken heeft luisteren naar wijsheid (luisteren naar Jezus, naar Zijn Woord, naar de Heilige Geest) inderdaad grote voordelen. Ik hou ervan hoe dat eerste hoofdstuk eindigt (Spreuken 1:33),

Maar wie naar Mij luistert, zal veilig wonen, hij zal vrij zijn van angst voor het kwaad.

Dat vind ik gewoon geweldig en die woorden ontvang ik in mijn hart! Ze zijn zo toepasbaar op de tijd waarin wij leven. Luisteren naar alle stemmen in de wereld die om onze aandacht schreeuwen, zal ons rusteloos, bezorgd, bedroefd en angstig maken. Naar Hem luisteren brengt veiligheid en zal ons vrij maken van angst.

5 opmerkingen:

  1. Dit is zo waar, richt je alleen op Jezus, juist in deze tijd heb ik dat zo nodig. Andere stemmen tot zwijgen brengen en met Hem vertoeven in Zijn aanwezigheid. Wij zijn zijn tempel/zijn heiligdom, daar is geen plaats voor iets dat Hem geen eer brengt. Waar luister je naar, het is zo belangrijk je daar bewust van te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Andere stemmen tot zeijgen brengen, dat is de sleutel Danielle. Er is teveel herrie wat dat betreft. Dank voor je mooie reactie.

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor dit stuk en vooral die afsluiter met prachttekst. Ik wist eigenlijk niet dat die tekst zo mooi toepasbaar is. Telkens wat nieuws in Gods Woord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Aritha, een tekst die zeker op de tijd waarin wij leven toepasbaar is. Al die angsten, al dat onheil... maar wie luistert naar Zijn Woord kan veilig leven!

      Verwijderen
  3. Idd Marja, het luisteren kan soms lastig zijn. Niet vanwege de inhoudt, maar vooral om dicht bij het woord te blijven. Er is altijd iets te doen en het lijkt soms alsof dat dan meer urgent is op zo'n moment. Goed om de juiste prioriteiten te blijven stellen.

    BeantwoordenVerwijderen