zondag 28 mei 2023

Het belang van luisteren (2)

Laat wie wijs is goed naar deze spreuken luisteren en nog wijzer worden. Laat wie verstandig is meer en meer de vaardigheid verwerven (Spreuken 1:5).

Het boek Spreuken gaat net zo goed over wijsheid als over luisteren. En daarmee bedoel ik luisteren naar Gods stem. Zijn stem in het geschreven Woord (de Bijbel) net zozeer als in het gesproken Woord (de Heilige Geest).

Koning Salomo schreef en verzamelde de meeste uitspraken in het boek Spreuken met als doel wijsheid, begrip en discipline te verschaffen. Vaak richtte hij zich tot zijn zoon(s) of zijn kinderen.

Het zou prachtig zijn als we deze woorden zouden lezen alsof God, onze Vader, zich tot ons richt (wat precies het geval is). Elke keer dat een zin begint met 'Mijn kind', moeten we voorover leunen en luisteren.

Het belang van luisteren naar Gods wijsheid is enorm. 👉In 1 Korintiërs 1:30 staat geschreven dat Jezus Christus de wijsheid van God voor ons is. Dus in werkelijkheid spreekt Jezus vanuit het boek Spreuken tot ons. Ik realiseer me dat dit een kleine aanpassing in ons denken nodig heeft, aangezien wijsheid in het boek Spreuken vrouwelijk is. Maar jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoel.

Laten we teruggaan naar het eerste hoofdstuk, vers 23. Wijsheid roept, → Jezus roept!

Luister - neem mijn berispingen ter harte, dan stort ik mijn geest over je uit, dan laat ik je delen in mijn wijsheid.

'Kom en luister naar mijn raad. Ik zal mijn hart met je delen en je wijs maken',  staat er in mijn Engelse Bijbel. Jezus wil Zijn hart met ons delen en ons wijs maken.

Wat een uitnodiging om aan Zijn voeten te zitten en te luisteren. Onze reactie zou eigenlijk niets anders kunnen zijn dan: 'Ja, hier ben ik, ik luister.'

4 opmerkingen:

  1. Luisteren is vaak moeilijk voor ons ;) maar het is wel goed om te doen en om het steeds beter te leren. Gelukkig hoeven we dat niet alleen te doen maar samen met Hem. Het Bijbelboek Spreuken staat inderdaad vol met leerzame lessen. Dank voor je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie! mij is luisteren een beetje begonnen toen ik uitgepraat was, zeg maar. Zo van, Heer, u weet wat er speelt, u kent mij beter dan ik mijzelf ken, spreek maar, ik luister.

      Verwijderen
  2. Het besef dat Jezus Zijn hart met ons wil delen, ons wil leren hou Hij naar de dingen kijkt maakt me stil. Heer leer mij beter te luisteren, stil te zijn en te weten dat U God bent. Spreken is zilver, zwijgen is goud. Ik merk dat ik stiller word, selectiever in wat ik uitspreek omdat ik alleen woorden van leven wil uitspreken, woorden die Hij geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ervaar ik ook zo Danielle, selectiever worden, niet meer alles zeggen wat ik denk of vind. Meer luisteren en vooral dicht aan Zijn hart zijn.

      Verwijderen