zaterdag 6 januari 2024

Mijn #oneword for 2024

Ergens begin december kreeg ik tijdens het schrijven in mijn journal het gevoel dat mijn #oneword voor 2024 EXPAND (uitbreiden, verruimen, vergroten) zou worden.

Ja, uitbreiden zoals in het gebed van Jabez. Hij was degene die tot de God van Israël bad: Als U mij rijk zegent en mijn gebied uitbreidt, Uw hand met mij is en U het kwaad van mij wegdoet,  zodat het mij geen smart brengt... En dan zegt de Bijbel: En God liet komen wat hij gevraagd had (Dat kun je lezen in 1 Kronieken 4:10). Uitbreiden zal het zijn.

Maar ook uitbreiden/verruimen zoals in Psalm 119:32 (NBG): Ik zal de weg uwer geboden lopen, want Gij verruimt mij het hart. Want u verruimt mijn begrip, staat er vanuit het Engels vertaald. Ik vind het geweldig dat vers 32 het laatste vers is van de vierde strofe van die psalm. Het is het gedeelte van Psalm 119 dat de vierde letter van het Hebreeuwse alfabet vertegenwoordigt. Die letter is (dalet) ד wat 'deur' betekent.

Of ik nu tot God bid om mijn gebied, mijn begrip of beiden uit te breiden, het belangrijkste is dat Hij Degene is die deuren opent. Deuren voor mijn geest, mijn werk, mijn bediening en mijn dromen.

Ik hou van het idee van uitbreiding, zolang het maar niet mijn taille of gewicht is 😁. Ik hou van het idee dat ik samen met God ergens aan mag werken. Misschien laat Hij mij meer zien, misschien wijst Hij me waar we heen gaan!

Heb jij een specifiek woord voor 2024? Ik hoor het graag.

6 opmerkingen:

  1. Wat een mooi woord, dat 'deur' komt weer overeen met het Joodse jaar 5784 wat ook het jaar van de deur is.
    Ik kreeg dit keer geen woord maar een tekst : Jer.17:7-8

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat een mooie tekst: Maar gelukkig is de man (mens) die op de HERE vertrouwt en al zijn geloof en hoop op Hem richt. Hij lijkt op een boom die aan een rivier staat, een boom die geen last heeft van de hitte en niet lijdt onder maandenlange droogte. Zijn bladeren blijven groen en hij blijft vrucht dragen.

      Verwijderen
  2. Ik heb voor mezelf een woord dat ik vaker wil gebruiken en het is TEVREDEN.

    BeantwoordenVerwijderen