zaterdag 6 juli 2024

Tien kernwaarden voor je geloofsleven (2)

Kom, laten wij ons buigen, knielen en ons neerwerpen voor de Here, die ons heeft gemaakt [Psalm 95:6].

Laten we in deze blogserie verdergaan met het tweede gebod: Je zult geen afgodsbeelden maken en er niet voor buigen of ze aanbidden (Exodus 20:4-5).

Dat is het tweede gebod in een notendop. Zoals we in het vorige bericht hebben gezien, gaat het eerste gebod over het niet hebben van andere goden. Het tweede gebod specificeert dit verder: maak geen afbeeldingen van andere goden (afgoden) en aanbid deze niet.

Ik geloof echt dat het tweede gebod in de kern draait om aanbidding. Het is een oproep om niemand anders dan God alleen te aanbidden en alleen voor Hem te buigen. Als alles goed is, aanbidden christenen geen afgoden. Toch heb ik gelovigen ontmoet die meer toegewijd waren aan hun kerk, hun denominatie, hun dogma's en doctrines, hun predikanten en aanbiddingsgroepen, dan aan God!

Dat brengt ons bij een realistische en indringende vraag. Wat zou er overblijven van ons hedendaagse christendom als alles zou wegvallen: de gebouwen, de bijeenkomsten, het geld, de macht, de titels, de theologie, de muziek en de concerten? Wat zou er overblijven?

Misschien zou dat ons weer op onze knieΓ«n brengen, met lege handen wel te verstaan. Misschien dat ons dat weer zou doen knielen... wachtend tot God spreekt, wachtend tot Hij komt met Zijn aanwezigheid. Na meer dan tweeduizend jaar Christendom kunnen we dan misschien opnieuw ontdekken hoe belangrijk onze aanbidding voor Hem is. We hebben uiteindelijk niets anders dan onze tijd en ons leven te geven.

Jezus profeteerde dat de tijd zou komen en er nu is dat de ware aanbidders de Vader zouden aanbidden in geest en waarheid, omdat de Vader op zoek is naar mensen die Hem zo aanbidden. Heb je je ooit afgevraagd hoe ware aanbidding eruit ziet? Het begint waar afgoderij eindigt.

πŸ‘‰De kernwaarde die ik aan het tweede gebod heb gehangen, is AANBIDDING.


Onze dankbaarheid en toewijding jegens God komen tot uiting in een levensstijl van aanbidding.

πŸ•‚πŸ•‚πŸ•‚πŸ•‚πŸ•‚

Lees voor meer informatie over dit onderwerp mijn boek 'True Worshipers' (Answering the Father's call for a lifestyle of pure devotion). Het boek is verkrijgbaar op Amazon of www.marjameijers.com 

6 opmerkingen:

  1. Ik kan hier wel wat mee Marja. Zo snel ben ik geneigd mensen op een voetstuk te zetten. De laatste jaren heb ik Γ¨cht moeten leren wat er in psalm 146 staat: Psalm 146:2 Ik zal de HEERE loven in mijn leven,
    ik zal voor mijn God psalmen zingen zolang ik er nog ben.
    3. Vertrouw niet op edelen,
    op het mensenkind, bij wie geen heil is.
    4. Zijn geest gaat uit hem weg, hij keert terug tot zijn aardbodem;
    op die dag vergaan zijn plannen.
    5. Welzalig is hij die de God van Jakob tot zijn hulp heeft,
    die zijn verwachting stelt op de HEERE, zijn God,

    Ben benieuwd naar jouw volgende blog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wat een prachtige psalm he, zo duidelijk. het is iets van alle tijden om op mensen te vertrouwen. Dank je wel voor je mooie reactie, een goede toevoeging!

      Verwijderen
  2. Dit is zo waar, het gaat alleen om Hem groot maken, groter dan alle andere zaken in het leven. Niets en niemand hoort de eer te krijgen. Alles is alleen uit Hem,voor Hem en door Hem. Hart tot hart relatie, dat is wat Hij verlangt en wat wij nodig hebben. Aanbid Hem als de Bron van alles, de bron van het leven dat je mag leven hier op aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is de bron van al wat leeft, zonder Hem zijn wij niet, hebben we niets en kunnen we niets. Dank je wel Danielle. Fijn dat je meeleest!

      Verwijderen
  3. Het gaat inderdaad alleen om aanbidding, het gaat alleen om Hem. Mooi geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen