woensdag 17 juli 2024

Tien kernwaarden voor je geloofsleven (3)

Jezus leerde Zijn discipelen bidden: Onze Vader in de hemel: Uw naam worde geheiligd (Matteüs 6:9).

Het heiligen of eren van de naam van God is het tegenovergestelde van het misbruiken van die naam, of het ijdel gebruiken van die naam. En dat brengt ons bij deel 3 in deze nieuwe blogreeks, bij het derde gebod: U zult de naam van de Heer, uw God, niet ijdel gebruiken (Exodus 20:7).

Het is één ding om te beweren dat we de naam van de Heer niet ijdel gebruiken. We vloeken niet, we misbruiken Zijn naam niet. Maar voor welke doeleinden gebruiken wij Zijn naam dan wel?

Brengen we eer aan Zijn naam? Hebben we oprechte liefde voor Zijn naam? Wordt alles wat we doen en zeggen dan gedaan in Zijn naam?

‘Heer’ is geen stopwoordje waarmee we onze zinnen kunnen beëindigen als we met Hem praten, noch is het een opvulmiddel om onze gebeden heiliger en authentieker te laten klinken. ‘Heer’ (JHWH) is Zijn persoonlijke geopenbaarde naam en Hij gaf die aan ons voor dagelijks gebruik. Waarom?

Omdat Gods aanwezigheid verbonden is met Zijn naam.

  • In Exodus 20:24b bijvoorbeeld zegt God: Op elke plaats waar Ik mijn naam laat vereren, zal Ik bij u komen en u zegenen. 
  • Of, zoals Jezus zei in Matteüs 18:20: Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.
  • En laten we de aankondiging van de geboorte van Jezus (Matteüs 1:23) niet vergeten: Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de Naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: God met ons

Elke keer als we de naam van de Heer aanroepen, zal Hij daar zijn. Zijn aanwezigheid is in Zijn naam.

👉De kernwaarde die ik aan het derde gebod heb gehecht, is AANWEZIGHEID

We zoeken dagelijks de aanwezigheid van God door Zijn naam te eren en Zijn aanwezigheid brengt vrede, genezing en openbaring.

🕂🕂🕂🕂🕂

Lees voor meer informatie over dit onderwerp mijn boek 'In My Name' (Inviting God's holy presence in daily situations). Het boek is verkrijgbaar op Amazon.

4 opmerkingen:

  1. In Zijn aanwezigheid is alles wat een mens nodig heeft om te zijn, heel te worden, te worden zoals God die mens bedoeld heeft. Hem alles in allen laten zijn in je leven is denk ik ook Hem eren. Het nergens anders zoeken dan bij Hem alleen. Die weg gaat met vallen en opstaan, maar is zo goed om te gaan en erin te groeien, met Hem te vergroeien, meer en meer verweven worden tot een eenheid (Joh.15)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo ervaar ik dat ook Danielle. Ik wil met Hem wandelen, alle dagen van mijn leven. Ik moet ook nog denken aan Psalm 16:11: U maakt mij de weg van het leven bekend; in uw aanwezigheid is er volheid van vreugde; aan uw rechterhand zijn genoegens tot in eeuwigheid.

      Verwijderen
  2. Ja Marja, in het besef hoe heilig Zijn Naam is, wil ik Hem niet misbruiken. Alhoewel ik eerlijk moet zeggen, dat ook ik soms Zijn Naam zo gedachteloos gebruik. Soms voelt het als 'gewoon', omdat ik al zo'n lange tijd in een bepaald ritme en traditie met Hem leef. Op zo'n moment is de diepte en rijkwijdte van de betekenis van Zijn Naam niet bewust aanwezig/op de oppervlakte... Doe ik met mijn leven eer aan Zijn naam door mijn weg achter Hem aan te volgen? We heten niet voor niets christenen, naar Christus! Hoe erg is het, wanneer ik dan Zijn Naam te grabbel gooi door een leven dat niet overeenstemt met Hem! Dan denk ik: Laat ik maar niet te hoog van de toren blazen en doen alsof ik alles wel weet. Nee, nederig en dienstbaar zijn aan de ander... Dank voor je mooie blog weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat jij beschrijft Yvonne, daar gaat mijn boek over. Soms voelt het 'gewoon' om Zijn naam te gebruiken (wij zeggen Heere vaak zonder erbij na te denken) omdat we het al zolang doen. Dank je wel voor je reactie, zeer waardevol.

      Verwijderen