vrijdag 27 september 2024

Tien kerwaarden voor je geloofsleven (10)

En zo zijn we aan het einde gekomen van deze blogserie, het tiende gebod: Gij zult niet begeren (Exodus 20:17).

De volledige tekst zegt: "Gij zult niet begeren het huis van uw naaste; gij zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn slaaf, noch zijn slavin, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is."

Laten we het even simpel houden: Je moet niet willen hebben wat al van een ander is.

Misschien denk je: 'Oh, ik benijd mijn naaste, zijn huis, auto of vrouw niet. Ik begeer niet wat een ander heeft.' Maar laat me het dan zo stellen: 'Waar verlang je wΓ©l naar?' Waar gaat je hart naar uit? Ben je gepassioneerd over de juiste zaken?

Ik geloof dat de boodschap achter het laatste gebod heel helder is en van grote waarde voor vandaag: ➤Wees niet jaloers op wat anderen hebben, ga op zoek naar wat God voor jou heeft!

De Bijbel zegt dat niets dat we kunnen verlangen te vergelijken is met wijsheid. Edelstenen vallen in het niet bij de wijsheid, zelfs je stoutste dromen vallen daarbij in het niet. De Bijbel zegt dat het zoveel beter is wijsheid te verwerven dan goud, inzicht te verkiezen boven zilver. Is wijsheid dan niet hetgene dat we zouden moeten begeren?

πŸ‘‰De kernwaarde die ik aan het tiende gebod heb gehecht, is WIJSHEID.

We verlangen niet naar de dingen van deze wereld, maar zoeken geestelijke deugden zoals wijsheid.

πŸ•‚πŸ•‚πŸ•‚πŸ•‚πŸ•‚

Lees voor meer informatie over dit onderwerp mijn boek 'MY NEIGHBOR'S HOUSE' (Digging deeper to find the treasure that will satisfy the longing of your heart). Dit boek is verkrijgbaar op Amazon.

1 opmerking:

  1. Zo waar, zoek naar wat God voor je heeft. Zoek God zelf, Hem zelf, maar ook zelf Hem zoeken. Jekunt niet teren op een ander, je kunt wel leren van elkaar. Zoek naar wat Hij voor jou persoonlijk heeft.
    Het was zo'n eyeopener voor mij om te ontdekken dat het proces waar ik doorheen ga omdat ik Hem zelf zoek, me open voor Hem en Zijn werk in mij, dat dat effect heeft op de mensen om me heen. Kli kt op zich logisch maar toen ik me realiseerde wat Hij daardoor kon doen omdat ik actief met Hem meebeweeg/meewerken in mijn eigen proces.
    Alles van ons dat aan Hem toegewijd is daar kan Hij mee werken. Alles wat niet op Hem gericht is ligt nog in duister.
    We hebben zoveel wijsheid nodig van Hem om zo te leven dat alles in ons Hem zal zoeken en toebehoren

    BeantwoordenVerwijderen