donderdag 1 februari 2007

Relatie Check-up

'Respectfully Yours' biedt uitgebreid zelfonderzoek
Het eerste hoofdstuk van het nieuwste boek in de Tien Geboden Serie, Respectfully Yours, begint met een krachtige tekst uit de bijbel; om de gedachten van de lezer op gang te brengen zeg maar! 1 Petrus 1:23 spreekt over opnieuw geboren zijn. Persoonlijk vind ik de engelse tekst veel sterker en duidelijker dan de nederlandse; dus kijk zelf maar wat je er van vindt. Deze tekst mag gezien worden als de openingsrede voor de studie over relaties, waarin we niet alleen natuurlijke, maar ook geestelijke relaties nader bekijken. We zijn kinderen van een hemelse vader maar ook van een aardse vader, waar die zich dan ook bevinden mag. In Respectfully Yours bekijken we familierelaties van dichtbij. We bekijken ze vanuit ons gezichtspunt, maar ook vanuit God.
Al snel is merkbaar dat Hij ons cirkeltje wil vergroten. Als we onze gedachten mee kunnen laten gaan met de principes zoals in de bijbel beschreven, zullen we vrijheid beginnen te ervaren in onze houding tegenover God en tegenover andere mensen. Ik geloof dat de tijd rijp is om enthousiast op zoek te gaan naar God's methode die ons welzijn en een lang leven belooft. Zijn plan voor de Nieuw Testamentische generatie is vrijheid! Niet vrij zijn van regels (dat is anarchie) maar vrijheid in het vervullen van die regels.
Dit boek zal je zeker op weg helpen. Om je gedachten nog wat verder te prikkelen eindigt ieder hoofdstuk weer met vragen om over na te denken en is er ruimte om je meditaties aan papier toe te vertrouwen. Bijvoorbeeld:

# Welke relatie zou ik graag willen verbeteren/veranderen in mijn leven?
# Zou ik mezelf een kind van God noemen? Waarom wel of niet?
# Wat betekenen de woorden 'totaal welzijn' voor mij? Ervaar ik dat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten