vrijdag 9 februari 2007

Het Hart van de Wet

Liefde is de vervulling van de Wet
Luister eens naar wat Jezus ons leert in Matteus 7:12

Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.
Hhmm, behandel anderen zoals je zou willen dat ze jou behandelen, dat is het hart van de Wet. Heb je dat ooit zo bekeken? Eerlijk gezegd moest ik er even over nadenken en toch is het zo simpel: ik wil dat mensen me liefhebben, dus moet ik zelf anderen liefhebben. Als ik dat doe vervul ik de Wet. Eeuwenlang heeft men over de Wet gediscussieerd en gebakeleid en het komt allemaal neer op een simpele vraag: hoe wil ik behandeld worden? Het antwoord daarop bepaalt mijn houding tegenover anderen. De vraag is dus niet langer: hoe kan ik mensen respecteren die me op een of andere manier hebben teleurgesteld? Hoe kan ik degenen gehoorzamen die ik niet mag? Hoe kan ik dit doen? Het is tijd om dat vanuit een ander oogpunt te bekijken.
Onze houding kan niet langer afhangen van wat anderen mensen ons wel of niet hebben aangedaan, maar zou het resultaat moeten zijn van wat Jezus voor ons heeft gedaan! Hij heeft ons lief en Hij verwacht dat wij diezelfde houding tegenover anderen zullen innemen. Dat is geen uitzondering, het zou de regel moeten zijn. We kunnen niet langer denken dat we God een plezier doen als we aardig zijn tegen iemand-we doen gewoonweg onze plicht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten