maandag 6 september 2010

Een boom van een kerel...

Profetische visie
Dat Jezus tijdens zijn leven op aarde vele mensen van hun ziekten en kwalen genas is geen onbekend gegeven. In het boek Handelingen (10:38) staat over Hem geschreven:
Hij trok het land door en deed heel veel goeds. Hij genas alle mensen die in de macht van de duivel leefden, want God was met Hem.
Een aantal van de genezingen die Hij deed zijn opgeschreven door ooggetuigen en daar zitten zo nu en dan grappige verhalen tussen. Neem nou die ene keer dat de mensen een blinde man bij Jezus brachten en vroegen of Hij hem wilde aanraken. Jezus pakt hem bij de hand, leidt hem het dorp uit en spuugt hem in de ogen. "Zie je al wat?" vraagt Jezus nieuwsgierig. Het antwoord van de bespuugde man is bijna komisch: "Ja, ik zie de mensen lopen. Maar wat raar, het lijken net bomen."

Als je zoiets leest denk je even dat de Heer een grapje uithaalt om te kijken of we allemaal wel wakker zijn. Maar het verhaal gaat verder; Jezus raakt de man wederom aan en 'hij zag alles duidelijk' staat er vervolgens. Heerlijk zo'n verhaal. Ik leer ervan dat je tegenover God best mag toegeven dat je gebed niet optimaal is verhoord, dat je mag aandringen op volledige genezing en dat de goddelijke methode wellicht niet altijd medisch verantwoord is, haha!

Maar weet je wat ik eigenlijk het allermooiste vind aan deze gebeurtenis? De geestelijke ogen van de man werden eerst geopend, daarna pas zijn natuurlijk ogen. Hij zag de mensen namelijk eerst als bomen en ik denk dat de Heer hem daarmee iets heel bijzonders liet zien! Ja, het klinkt misschien raar, maar zowel in the OT als het NT worden mensen vaak met bomen vergeleken, eigenlijk is het beeld dat de man zag helemaal niet zo gek, het was een profetische visie! Simpelgezegd was wat hij zag hartstikke bijbels. Om maar even wat voorbeelden te noemen:

Gelukkig is de mens... hij lijkt op een boom, die staat aan de oever van een beek (Psalm 1:3)
Ik groei echter op als een altijd groene olijfboom in Gods huis (Psalm 52:8)
Gods volgelingen zullen groeien en bloeien als palmbomen; hoog opgroeien als de cypressen in de bossen van de Libanon (Psalm 92:13-15)
Aan een goede boom komen geen slechte vruchten.... zo is het ook met de mensen (Lucas 6:43-45)

Mensen en bomen, op het eerste gezicht een vreemde vergelijking, maar bij nader onderzoek toch niet zo gek. Er schieten mij een paar dingen te binnen:
  1. Het leven bestaat uit seizoenen, een donkere periode gaat altijd voorbij!
  2. Ik moet zorgen dat ik dichtbij het levende water blijf!
  3. Soms moet ik bladeren verliezen om weer ruimte te maken voor iets nieuws!
  4. Ik zal vrucht dragen!
IN HET NOVEMBER NUMMER VAN OPWEKKING MAGAZINE GAAT OOK MIJN COLUMN OVER BOMEN EN MENSEN!

7 opmerkingen:

  1. Dank je voor de kernachtige toepassing. Daar ga ik over nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nog niet helemaal thuis in het bloggen en geef je op deze manier antwoord!

    Allereerst mooi stuk! Erg op mezelf van toepassing. Ben net met een nieuwe start begonnen. Elke ochtend van het levende water drinken door zijn woord te bestuderen!

    Ja, het is een Anemone. In onze eigen tuin. Ik probeer er altijd foto's bij te zetten die ik zelf heb gemaakt!

    Nog iets. Is je boek al af? Ik ben erg benieuwd of hij ook in het Nederlands verschijnt. (zie reactie van mij in juni).

    Ik heb nog niet al je stukken gelezen, dus misschien heb ik iets gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marja,

    Wachten wordt altijd beloond!!!

    Lijkt me machtig je eigen boek in de boekhandel te zien liggen. Ik hoop ook ooit een keer zover te komen.

    Maar eerst maar eens oefenen op mijn blog! Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laatste keer hoor voor vandaag! Want er moet ook gewerkt worden.

    Ik heb wel al wat gastcolumns voor de regionale krant geschreven. Die komen tzt ook op mijn blog. Dus al wel een begin.

    Maarre tips en truc zijn altijd welkom. Geef gerust commentaar op mijn schrijfstijl. Opbouwende kritiek kant ik altijd gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. iedere keer laat je ons (als lezers) weer wat nieuws zien van Gods grootheid, mooi dat je dat laat zien!! en vooral bedankt.. weer een nieuw inzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja inderdaad mensen worden in de bijbel vaak vergeleken met bomen. Vind het een mooie gelijkenis. Ook dat bomen steeds groeien en groter worden, wij dan in wijsheid.

    BeantwoordenVerwijderen