dinsdag 31 januari 2012

Profetie

Dit is mijn vierde en laatste post over 1 Korintiers 14:1, Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van profetie. 'Vooral naar die van profetie...' hoe kunnen we dat vandaag in vredesnaam praktisch toepassen?

Al zouden we helemaal niets weten over de gaven van de Geest zoals ze in 1 Korintiers 12 worden genoemd, dan kunnen we uit bovenstaand vers leren dat we in elk geval moeten streven naar de gave van profetie. Dit is een gave die de gelovige ertoe in staat stelt om een openbaringswoord van God (die in de hemel is) onder aansporing van de Heilige Geest (die in  ons woont) te delen. Dat woord is dus niet een thuis voorbereid preekje of het voorspellen van de toekomst. Profetie is het proclameren van Gods wil en het oproepen en bemoedigen van de gelovigen tot rechtvaardigheid, trouw en volharding.

Over profetie en profeten bestaan veel misvattingen en fabels, ik heb even wat basis informatie op een rijtje gezet en hoop dat dat helpt:
  • Het uiten van profetische woorden is nu iets dat iedere gelovige mag en kan doen (Handelingen 2:17)
  • De gave van profetie wordt uitgedeeld zoals God dat wil (1 Korintiers 12:10-11), maar we moeten het wel nastreven (1 Korintiers 14:1)
  • De aanstelling als profeet voor de opbouw van de gemeente gebeurt door God zelf (Efeziers 4:11)
  • Profetische woorden in deze tijd zijn niet langer onfeilbaar (in tegenstelling tot het OT), daarom moeten de woorden altijd worden getest (1 Korintiers 14:29 en 1 Thessalonicenzen 5:20-21)
  • Profeteren is een kwestie van het verstand gebruiken. Eerlijk gezegd is het een van de weinige keren (misschien wel de enige keer) dat de bijbel zegt dat we onze geest ondergeschikt moeten maken (1 Korintiers 14:32)
Hoe testen we een profetisch woord? Om te beginnen moeten we onszelf altijd afvragen of de boodschap in overeenstemming is met het Woord van God, of het een Bijbelse levensstijl promoot en of het uitgesproken is door iemand die serieus leeft onder de leiding van de Here Jezus.

Hoe streven we naar de gave van profetie? Ik denk in de eerste plaats door er om te vragen in gebed en door te bestuderen wat de Bijbel er over zegt. God heeft er altijd naar verlangd en verlangt er nog steeds naar om door mensen zoals jij en ik heen te spreken. Door Zijn opgeschreven Woord... maar ook LIVE!

7 opmerkingen:

  1. Het blijft een moeilijk onderwerp Marja. Je hebt een aantal heldere punten verwoord. Genoeg om weer over na te denken, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk wel eens Wendy: 'hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer vragen ik krijg'... toch wil ik niet onwetend zijn, zoals Paulus dat noemt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het is zeker geen makkelijk onderwerp
    Ook met de vrouwen bijbelstudie 1 cor 14 behandeld.
    er is idd nog genoeg om over na te denken en na te streven.
    lieve groet,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anneke, bedankt voor je commentaar, stof tot nadenken... dat is het zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi stukje om over na te denken. Ik moet vaak denken aan Maria: zij bewaarde de woorden in haar hart. Ik heb dat door de tijd wel geleerd dat je iets als een geheim moet bewaren want in mn enthousiasme zei ik het soms tegen de verkeerde mensen, dus nu schrijf ik het op en ben benieuwd wanneer het in vervulling gaat. Als ik tijdens gebed ofzo een boodschap voor iemand kreeg vond ik dat eerst echt eng, maar soms werden dingen bevestigd en dat heeft mij vrijmoediger gemaakt;)en houd me afhankelijk van Hem

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marja, interessant wat je bij Peter ingetypt hebt over tongentaal en het vertalen ervan. Zelf heb ik ook de tongentaal maar niet het namaakgebraabbel wat je overal hoort.
    Bij mij komt het van binnen uit - Joh.7:38-39
    wwww.bruid.punt.nl en wwww.adelaarrobin.wordpress.com
    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Robin, da's weer een verhaal op zich ja die tongentaal, daar kan ik vele blogjes aan wagen, maar ja, eerst even wat luchtigers :)

    BeantwoordenVerwijderen