maandag 13 januari 2020

Licht van de wereld (4)

In mijn vorige blogje haalde ik de lofzang van Simeon aan. In zijn lied verwees hij naar de woorden uit Jesaja 49:6, waar God zelf spreekt, Ik zal u stellen tot een licht voor alle volken van de wereld om ook hen te laten delen in mijn heil. Mijn heil zal tot aan de einden der aarde reiken. 

Een licht voor alle volken, niet alleen voor Israƫl dus. Dat gaat duidelijk over Jezus. Hij kwam voor de hele wereld, voor alle mensen. De eerste volgers van Jezus begrepen goed dat zij de opdracht hadden om niet alleen hun Joodse vrienden maar de hele wereld over dat licht te vertellen. Lees maar eens mee in Handelingen 13:47 waar Paulus en Barnabas aan het woord zijn: Want dit heeft de Here ons opgedragen. Hij zei: 'Ik heb U gemaakt tot een licht voor de niet-Joodse volken, om redding te brengen tot in de verste uithoeken van de aarde.' En daarmee citeerden zij ook weer Jesaja 49:6.

Ja poeh, een moeilijke opdracht zou je zeggen, de wereld is namelijk nogal donker. Deed Jezus er niet een beetje te makkelijk over toen Hij tegen de mensen zei 'jullie zijn het licht van de wereld' (Mattheus 5:14). Hoe kunnen wij dat licht verspreiden, hoe kunnen we licht in de wereld zijn? Ik denk dat de eerste volgelingen van Christus zich dat ook af hebben gevraagd, Maar zij kwamen wel tot een ontdekking en die wil ik graag delen:

Want God die gezegd heeft "Laat er licht in de duisternis zijn", heeft in de duisternis van onze harten geschenen en ons doen inzien dat Zijn heerlijke glans van Jezus Christus afstraalt (2 Corinthiƫrs 4:6). God wil in de duisternis van je hart schijnen, als je dat toelaat natuurlijk. Nodig Hem uit om dat te doen als je dat nog nooit hebt gedaan. Toe, vraag het maar.

Daarna kan je daadwerkelijk zeggen 'mijn hart is vol van het licht van de Heer' (Efeziers 5:8).

4 opmerkingen:

  1. Troostvol dat dat licht van de wereld er altijd is
    En als het toch eens donker is, komt er soms een medemens die het licht meebrengt.
    Lichtjes gezonden door Hem, troostlichtjes.

    Mooie serie Marja, zet weer aan tot denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een medemens die het licht meebrengt, dat we dat allemaal mogen zijn voor een ander ja! Dank je wel Hilly.

      Verwijderen
  2. Wat mooi Marja, mooie serie! Dank voor het delen!
    Ooit schreef ik een kerstgedicht over dit Licht....

    Is het al licht?

    Het licht dat schittert in de ogen
    van ieder die van liefde brandt
    als over Christus wordt gesproken,

    het licht dat schijnt in alle blijden
    die verlangend naar Zijn komst
    hun vreugdevuur verspreiden,

    het licht gericht op ‘t Koningskind
    dat het kwade overwon
    en de duisternis verblindt,

    dit licht zal op het kerstfeest branden
    en stralen als een warmend vuur
    in die aan Hem hun hart verpanden.

    Leeft iemand nog in duisternis?
    Geef dan als die herders door
    wat jou aan glans gegeven is.

    Coby Poelman - Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtig gedicht Coby, heel toepasselijk ook, vooral die laatste regels... wat jou aan glans gegeven is. Dat doen we sowieso met ons schrijven denk ik!

      Verwijderen