zondag 19 januari 2020

Mijn #oneword for 2020

Over het algemeen doe ik niet mee met online spelletjes en hypes, maar de #oneword uitdaging vind ik wel leuk. In het verleden heb ik er op mijn Engelstalige blog aan mee gedaan, maar de laatste jaren gunde ik me niet de tijd om over een woord na te denken of op een woord te wachten (herkenbaar?).

Aan het begin van dit nieuwe jaar kreeg ik echter wel heel sterk een woord voor 2020 op mijn hart (van de Heilige Geest): expectation oftewel verwachting. De vraag die ik mijzelf daarbij stelde was: bid ik nog wel met verwachting, verwachting dat God iets gaat doen, dat omstandigheden zullen veranderen en mensen aangeraakt zullen worden? Verwacht ik nog wel nieuwe dingen, in mijn werk, mijn familie en mijn roeping?

De tekst die bij mijn #oneword in gedachten kwam, is Psalm 5:4: In de morgen al hoort u mij roepen, in de morgen al leg ik alles aan u voor en ik wacht op uw antwoord. In mijn Engelse Bijbel staat zo krachtig: In the morning, Lord, you hear my voice; in the morning I lay my requests before you and wait expectantly.

Misschien moet ik wel opnieuw leren om zo te bidden, met verwachtig dat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren. Ik ben blij met dat woord voor een nieuw jaar, het maakt iets los!

Hebben jullie een woord voor 2020?

11 opmerkingen:

  1. Wat mooi Marja, dat je dit woord hebt gekregen. Om eerlijk te zijn heb ik (nog) niet zo'n woord voor 2020. Vorig jaar had ik heel sterkt het woord 'kanaliseren' op mijn weg gekregen. Het is dan misschien geen woord uit de Bijbel maar ik werd er steeds bij bepaald hoe belangrijk het is om alles in goede banen te leiden en me te richten op wat écht belangrijk is. Eén kanaal dat echt gericht is op Hem! Er is zoveel dat mij afleidt van de Here Jezus. Uiteindelijk is Hij dé bron van alles en alles is uit, tot en door Hem! Ik heb er vorig jaar veel over nagedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Wendy, kanaliseren... dat is ook een prachtig woord zeg.
      Ik heb jaren niet meer meegedaan met de #oneword challenge, maar nu kwam het ineens. Zoals jij schrijft, je bent er gedurende het jaar wel mee bezig, met zo'n woord. Elke keer als ik voor iets bid, denk ik... verwacht ik wel een antwoord?

      Verwijderen
  2. Mooi geschreven weer Marja, ja, ik verwacht wel dat God de regie in handen heeft van onze wereld en dat Hij zijn beloften nakomt. Zijn Koninkrijk zal komen op Zijn tijd. Hij zal ook wel ingrijpen als het op aarde uit de hand loopt. Dat verwacht ik ook. En dat is ook mijn troost. We zijn van Hem, in dit aardse leven en na dit aardse leven en eens zal elke knie zich voor Hem buigen dus ik verwacht ook dat dat gebeurt. Ik heb niet een bepaald woord, op de Bijbelkring moesten we nadenken over het Onze Vader. Welke bede in het Onze Vader ons het meest bezighield op dit moment. Voor mij was dat Uw Koninkrijk kome en ik kreeg de inspiratie om dat in een gedicht onder woorden te brengen. Ik zal het hier delen.

    Uitzicht op Uw Koninkrijk

    U wilt voor ons
    een paradijs op aarde,
    leerde ons hierom vragen
    aan de Vader.
    Nog is Uw rijk
    op aarde niet geland,
    toch zie ik soms
    een stukje van Uw strand,
    Uw licht over het water,
    Uw schaduw in het zand,

    vooral daar waar Uw wil gebeurt,
    Uw brood wordt doorgegeven,
    wanneer Uw boog de hemel kleurt,
    kleurend ons grijs verleden.
    Heer, in Uw vaderlijk gebed
    hebt U de mens al in Uw licht gezet.

    Coby Poelman - Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi hoe jij altijd wordt geinspireerd om te schrijven Coby. persoonlijk geloof ik dat het Koninkrijk wel hier is, onder de gelovigen. Jezus zei 'het is in u en onder u...' Zijn discipelen vroegen hem namelijk wanneer het zou komen :) Maar ten volle uiteraard pas als Hij terugkomt.

      Verwijderen
  3. Wat een mooi woord, we mogen veel van Hem verwachten, heel bewust.
    Mijn woord voor 2020 is vertrouwen. Toen ik dat kreeg dacht ik : maar ik vertrouw U toch al, maar God zei : next level, meer, dieper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Danielle, vertrouwen is ook een prachtig woord om bij stil te staan. Jouw reactie klinkt als de mijne... dat doe ik toch al Heer? Maar het kan altijd verder, meer, dieper inderdaad. Prachtig, dank je wel!

      Verwijderen
  4. Wat een mooi woord heb je ingekregen. Zoals in Psalm 130: ik blijf den HEER verwachten, en dan verder: mijn ziel vol angst en zorgen, wacht sterker op den HEER, dan wachters op den morgen. Dat klinkt ook krachtig he.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker! Sterk verwachten, niet opgeven, blijven hopen, dat is zeer krachtig. Mooie psalm ja!

      Verwijderen
  5. Mijn One Word is abide. Hoe zou jij dat woord in het Nederlands omschrijven? De laatste maanden heb ik veel in het evangelie van Johannes gelezen en dat stuk over de wijnstok vond ik zo mooi. Ik blijf er aan denken. Voor mij is dus dat "in Hem blijven, of in Zijn Woord" belangrijk.

    John Piper zegt: In de wijnstok blijven betekent ontvangen en geloven en vertrouwen in de woorden van Jezus. Het betekent het ontvangen van de liefde van Jezus voor de Vader en voor Zijn volk en de vreugde die Jezus heeft in de Vader en in ons.

    Dat s iets waar ik bewust uit wil leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry, ik brak te vroeg af. Ik vind jou stukje heel mooi. Daarom deze tekst voor jou (jullie samen) erbij, wat betreft al jullie werk en je schrijverij: "Johannes 15:7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen. Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent."

    BeantwoordenVerwijderen