zondag 22 maart 2020

Bang om dood te gaan

Eigenllijk heb ik helemaal geen zin om erover te bloggen... Maar vandaag bedacht ik me iets dat ik toch wel met jullie wil delen. Hopelijk zet het weer aan tot nadenken.

Vandaag bedacht ik me dat achter de massale angst voor het Coronavirus ten diepste de angst zit om dood te gaan. Ik kan niks anders bedenken. Jullie wel?

Ja, laten we het even nuchter bekijken. Wat is het ergste dat je kan overkomen als je het virus hebt? Dat je eraan sterft. De aan hysterie grenzende angst is dus eigenlijk de angst om te sterven.

Die eenvoudige conclusie deed me vervolgens denken aan een nummer van blues gitarist Albert King: 'Everybody wants to go to heaven but nobody wants to die.' Een nummer geschreven door Loretta Lynn, als ik het goed heb.

Iedereen wil naar de hemel, maar niemand wil sterven. Hoe waar is dat! Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken, maar als Christen heb je, als het goed is, geen angst voor de dood. In Romeinen 14:8 staat: Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

De cruciale vraag hier is: ben je van Hem of niet?

De apostel Paulus ging nog verder en schreef: Voor mij is leven Christus en sterven winst (Filippenzen 1:21). Poeh, dat gaat ver. Ik wil graag nog een tijd hier blijven hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik wil ook kunnen bluffen zoals Paulus dat deed, eenvoudigweg omdat ik mijn leven aan Jezus heb overgegeven.

Maar Jezus zei: 'Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?'
[Johannes 11:25-26]

👉Ik schreef trouwens eens een blogje over de HEMEL

En, oh ja, hieronder het nummer van Albert King

9 opmerkingen:

  1. Mooi helder beschreven en wat een troostende bijbeltekst.
    Op je vraag geloof je dat? kan ik volmondig ja antwoorden. Ook daar schreef ik ooit een gedichtje over.
    Ik plak het hier wel weer even.

    Hij die is, was en komt

    Waar ben ik Heer
    Als ik er niet meer ben,
    Hier bent U bij mij,
    alle dagen,
    en dan,
    ben ik dan
    elke dag bij U?

    Dan kan ik rustig
    ademhalen.

    Coby Poelman - Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik je blog las realiseerde ik me dat het vooral de angst is dat ik het niet goed zal doen.
    Wat niet goed ?
    Nou gewoon alles, angst om te falen pfffffff

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pffff, zeg dat wel Danielle. In dit alles kunnen we niet falen, we doen allemaal ons best denk ik!

      Verwijderen
  3. ja heel mooi stukje, ook staat in Handelingen 16:30: En hij leidde hen naar buiten en zeide: Heren, wat moet ik doen om behouden te worden? 31En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis.

    Hier is een video die de hele gospel uitlegt: https://youtu.be/AV_vY561QT8

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en gij zult behouden worden.. zo duidelijk is het ja. Mooi videokanaal heb je, dank je wel voor het delen.

      Verwijderen
  4. Het is mijns inziens niet alleen de angst om te sterven maar ook de angst voor de manier waarop. Bij een dodelijke longontsteking stik je. Hier in het westen hebben de zieken zelf dat niet door want ze worden slapende gehouden. Maar de gedachte is heel naar en dat je familie niet bij je mag komen is natuurlijk ook afschuwelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De manier waarop, dat is zeker van belang. Uiteindelijk zouden we graag allemaal rustig in de slaap gaan, dat is Bijbels denk ik.

      Verwijderen