vrijdag 17 april 2020

De dief en de Gever

Toen mijn broers en ik jong waren, kochten mijn ouders een platenspeler. Nou ja, niet precies zoals op deze foto, maar het was wel ergens halverwege de jaren zestig. Op onze knieën zaten we voor de speaker en luisterden we keer op keer naar dezelfde bijbelverhalen.

👉Er was altijd iemand in de problemen, er was altijd een vijand en er was altijd een uitweg!

Ik hou nog steeds van de bijbelverhalen. En in zekere zin heb ik het kinderlijke geloof behouden ... Bij God zijn alle dingen mogelijk! De afgelopen weken heb ik veel nagedacht, gemediteerd op het Woord en God gevraagd naar de huidige gebeurtenissen in onze wereld.

Ik werd herinnerd aan de woorden van Jezus, zoals te vinden in Johannes 10:10, De ​dief​ komt alleen om te stelen, te doden en te vernietigen. Ik ben gekomen om te zorgen dat zij leven hebben, leven in overvloed.

Ik hou van dat vers! Het spreekt duidelijk over de problemen, de vijand die we hebben. De Bijbel noemt hem een ​​dief, de duivel of satan. Maar het spreekt ook duidelijk over de uitweg, Jezus Zelf. Ik weet dat er tal van theorieën, ideeën en verklaringen zijn over wat er momenteel in de wereld gebeurt. Sommige zijn ronduit onzin, sommige zijn best interessant. Vanuit bijbels oogpunt geloof ik echter echt dat de dingen vrij eenvoudig zijn.

De dief is aan het werk. Hij steelt de vreugde en vrede van mensen, hij doodt mensen en hij vernietigt onze samenlevingen en economieën. We zien het overal om ons heen gebeuren. Het heeft geen zin God, de Chinezen of de president van je land de schuld te geven. De dief is op wereldschaal aan het werk. Laat het geen verrassing zijn, Jezus kondigde het al aan. Maar Hij stopte daar niet met Zijn toespraak... Hij is ook aan het werk!

We hebben net Pasen gevierd. Jezus kwam om ons leven te geven. Niet zomaar een leven, maar een leven in al zijn volheid, in overvloed. Dat leven is beschikbaar voor iedereen die in Hem gelooft en dat leven verandert niet omdat de vijand rondgaat als een briesende leeuw.

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken; maar ik heb besloten dat 2020 niet het jaar zal worden van corona, annuleringen, verlies, gebrek, angst, zorgen, twijfel of wat dan ook. NEE! Het wordt het meest creatieve en productieve jaar dat ik tot nu toe heb gehad. Ik weiger het slachtoffer te zijn van de spelletjes van de dief. Ik zegevier in Christus. Met mijn God spring ik over muren!

16 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Haha, graag gedaan hoor :) Het moest me even van het hart. Delen mag!

      Verwijderen
  2. Ik ben inderdaad ook helemáál niet gecharmeerd van de spelletjes van die engnek.
    Ik kies er ook voor mee te springen over muren, samen met onze God.
    Dan kom je verder, veel verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi blog, het is voor mij ook een tijd van niet meer weg kunnen lopen van confrontaties in mezelf waar ik graag omheen loop. Het geeft groei en genezing, inzicht. Ook ik kies ervoor me niet te laten beroven, met mijn God ga ik, en kom ik hier doorheen. Ik ben op weg naar de overkant, Jezus is in mijn bootje op het meer temidden van de storm en we gaan aan de overkant komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi geschreven Danielle, laat je niet beroven inderdaad! Fijn om te lezen dat je groei en genezing ervaart.

      Verwijderen
  4. Wat mooi Marja, en opbouwend. En ook levenslustig. Deze tijd geeft ook rust. Nog nooit zo'n lege agenda gehad. Het is ook een tijd om te onthaasten. En tijd om te schrijven en te lezen en te bezinnen. Hoe vaak heb ik je laatste regel in mijn gedachten geuit. Met mijn God spring ik over een muur. Juist nu. Dankjewel voor je mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Levenslusitg ja, dat ben ik wel :) Ik geniet ook van de rust en de lege agenda hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik gebruik die tijd wel om boeken te schrijven, om na te denken over blogs en columns, om te lezen en bezinnen. Het gaat mij er meer om dat we geen slachtofferrol aan moeten laten praten. Ik ben ook weer benieuwd naar jouw bijzondere hersenspinsels. Dank je wel voor je commentaar op deze blog. Groetjes.

      Verwijderen
    2. Zo had ik het ook gelezen hoor Marja, ik kom nog even terug om je vraag te beantwoorden, je nieuwsgierigheid naar mijn hersenspinsels, ik heb op mijn blog ook een gedicht geplaatst over deze bijzondere tijd. De titel is: Onzichtbaar aanwezig.

      Verwijderen
    3. Dat gedicht had ik nog niet gelezen Coby, mooi weer hoe je een sfeer en gevoel van de tijd in woorden weergeeft!

      Verwijderen
  5. Ikzelf heb nu meer tijd voor dingen.
    Ik geniet van de lente, de natuur gaat zijn gang.
    Het is ons gegeven, nieuw leven met pasen.

    Maar, ik ben bezorgd voor al die mensen die geen inkomen hebben.
    Hoe zal het leven zijn na de Coronacrisis...
    Kunnen we er met elkaar weer een weg in vinden...

    Groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer tijd voor dingen, ik vond dat zelf erg fijn en weet niet eens of ik wel terug wil naar zoals het al jaren ging (te druk). Ik ben zzp-er, maar heb gelukkig voldoende werk. Ik besef dat dat niet voor iedereen zo is, maar ook dat zal weer goed komen.

      Verwijderen
  6. Bemoedigend blogje Marja! Ik heb hem geretweet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe meer mensen in God geloven, hoe meer de satan rondgaat als een briesende leeuw.
    Nu we op onszelf zijn aangewezen is het een goede tijd om meer te mediteren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook, maar het werk van God is niet te stoppen!
      Wij gebruiken de tijd ook om te lezen, na te denken, te bidden en mediteren op het Woord.
      Groetjes, dank voor je reactie.

      Verwijderen