zondag 26 april 2020

Aanbidding begint waar afgoderij eindigt

In januari 2019 begon ik met het schrijven van het achtste deel in mijn engelstalige boekenserie over de Tien Geboden in de 21e eeuw. Ditmaal over het 2e gebod: Gij zult u geen gesneden beeld maken... je weet wel.

Ik heb er meer dan een jaar over gedaan om het manuscript af te maken, maar uiteindelijk is het dan toch zover (yeah!): TRUE WORSHIPERS is verkrijgbaar bij Amazon en via mijn website.

Ik heb het altijd een vreemd gebod (verbod?) gevonden. Geen gesneden beelden? We hebben toch huizen, musea, kasteeltuinen en kerken vol met beelden?  Moeten we dan weer een beeldenstorm organiseren en alles kapot maken? Nee, dat kan nooit de bedoeling zijn.

In Exodus 20:4 (HSV) staat: U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. Ja zeg, en onze foto's en selfies dan? Maar in vers 5 gaat het verder: U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen. Het moge duidelijk zijn dat we vers 4 en 5 niet uit elkaar moeten halen. Het vervaardigen van beelden en die aanbidden... daar gaat het fout.

In mijn nieuwe boek TRUE WORSHIPERS ga ik in op een stukje geschiedenis en bijbelse context omtrent dit tweede gebod. Maar, nog meer ga ik in op de geestelijke betekenis die er achter die woorden zit. Het is duidelijk dat we geen afgoden moeten aanbidden, maar hoe aanbidden we God dan wel? En dan heb ik het niet over liedjes zingen...

In Zijn gesprek met de Samaritaanse vrouw zei Jezus het volgende: De tijd komt en is er nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in ​geest​ en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is ​Geest​ en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in ​geest​ en waarheid (Johannes 4:23-24). De Vader is op zoek naar aanbidders, naar mensen die Hem in geest en waarheid aanbidden. Hoe zou dat eruit zien? Ik geloof dat aanbidding begint waar afgoderij eindigt en dat begin ligt in het hart van elke gelovige.

👉Als je graag e-books leest, hij staat op Amazon.nl voor maar $2.75. Bestellen kan HIER.
De publicatie van de paperback staat gepland voor 1 mei a.s. en je kan het boek bestellen via mijn website: www.marjameijers.com 

4 opmerkingen:

  1. Wat mooi weer Marja. Je blog heeft een prikkelende titel, hij zet gelijk aan tot nadenken nog voordat je het stuk gelezen hebt. Veel zegen bij het verkopen van je nieuwe boek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is mooi om te horen Wendy. Bij het bestuderen van het onderwerp voor dit boek, las ik steeds weer in de Bijbel dat God zegt... jullie aanbidden me wel, maar je hart is ver van mij. Dat gaat over afgoderij. Dat ging over het volk Israel. Ik heb het in het boek praktisch gemaakt voor de gelovigen nu.

      Verwijderen
  2. Interessant om te lezen Marja.

    Veel succes met dit mooie resultaat, je nieuwe boek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Hilly, het is altijd weer een fijn gevoel als er weer een boek uitgekomen is!

      Verwijderen