woensdag 8 april 2020

Passie voor Pasen

Ik heb een gouwe ouwe column voor jullie opgedoken, eentje die ik in 2012 schreef voor Opwekking magazine...

Jarenlang verbleven wij tijdens de lijdensweken, voorafgaande aan Pasen, in Zuid Californië. De overwegend katholieke bevolking daar, afkomstig uit allerlei verschillende Latijns Amerikaanse landen, beschouwt Pasen als het belangrijkste christelijke feest van het jaar. De katholieken hebben een, soms schrikaanjagende, passie voor het lijden en sterven van Jezus en gaan geen enkele mogelijkheid uit de weg om dat op dramatische wijze uit te beelden.

In de weken voorafgaand aan Pasen worden er processies georganiseerd; lange optochten waarin treurende mensen langzaam voortgaan door de straten. Meestal wordt er een kruis meegedragen op de schouders van de wandelaars. Er wordt gehuild, geroepen en geweend, men leeft het lijden mee, tot in het diepst van de ziel.  Over het algemeen wordt er ook gevast en eerbiedig stilgestaan bij elke druppel bloed die Jezus verloor voor de vergeving van onze zonden.

In Nederland zijn we over het algemeen wat nuchterder en beperken we de voorbereiding van Pasen meestal tot het kopen van chocolade paaseieren, paasbrood, en een leuk paasboeketje voor op de ontbijttafel. Paashazen en –kuikens in alle soorten, maten en materialen staren ons met volijke ogen vanuit de winkelschappen aan. Twee extreme scenario’s zou je zeggen. Soms vraag ik me wel eens af hoe we van paaslam tot paashaas zijn gekomen, hoe we door die gezellige, zoete beestenboel aan het denken kunnen worden gezet over Jezus’ lijden?

Het paaslam, zoals dat beschreven wordt in de oude Joodse wetten, is eigenlijk het enige dier dat echt bij Pasen thuishoort. In het Oude Testament komen we de instructies betreffende het paaslam al tegen, U mag geen gezuurd brood gebruiken als u Mij iets offert en niets van het vlees van het Paaslam mag tot de volgende morgen blijven liggen (Exodus 34:25, Het Boek). Dat paaslam was de voorloper van het lam dat werd geslacht voor de totale verzoening van al onze zonden, een beeld van Jezus Christus.

Dat paaslam, of pesachlam zoals er in de NBV staat, was geen chocolaatje of suikerbrood, maar het dierbare lichaam van onze Here Jezus Christus die bereid was zich als een lam ter slachting te laten leiden uit liefde voor ons. Hij deed dat om de straf die wij verdienen op zich te nemen, een onbegrijpelijke daad. Een daad die we niet kunnen eren door allerlei zogenaamde paasartikelen te kopen. Een extra paaseditie van de krant, een paasaanbieding bij de Gamma of paasbrunch op de hei... het valt in het niet bij de daad die de hele wereld heeft veranderd.

Ik zeg niet dat we ook hier in Nederland met een kruis door de straten moeten gaan marcheren, ik wil alleen maar oproepen om serieus de tijd te nemen om bij Zijn lijden, sterven en opstanding stil te staan. Om iets van Zijn passie te kunnen begrijpen moeten we ons inleven, dat lukt niet door nog maar eens een paaseitje uit de schaal te nemen.

Het paaslam heeft een rijke symbolische betekenis die niet alleen op het lijden is gericht, maar ook op de overwinning. Voor het Joodse volk was dat de uittocht uit Egypte, het einde van slavernij. Voor ons is dat het wonder van de opstanding, de triomf van nieuw leven. Luister maar eens naar de engelen, de engelen in de hemel, duizend maal duizenden, zij roepen met luide stem: Het lam dat geslacht is, komt alle macht, rijkdom en wijsheid toe, en alle kracht, eer, lof en dank (Openbaring 5:12).

Wow, daar spreekt ontzag uit, dankbaarheid en overgave. Die lofzang gaat zoveel verder dan onze poging een paassfeer te creëren. Die lofzang verlegt de aandacht van paashazen en –kuikens naar het paaslam: Jezus Christus. Hij is niet dood, Hij is opgestaan!

Fijne Pasen.

10 opmerkingen:

  1. Wat hoopvol dat Hij is opgestaan.
    Hoe dankbaar kun je Hem zijn.

    De vogels zingen, de sleedoorn bloeit, het komt goed.

    Hier was elk jaar een passiestond, ontroerend, het mannenkoor en de piano als geluid door het kruisverhaal.
    Samen het moment gedenken dat het is volbracht.

    Helaas kan het dit jaar niet door het coronavirus.

    Samen snoepen van de chocolade-eitjes brengt iets gezelligs en hoort er bij.

    Fijne Paasdagen en blijf gezond Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou erg van chocola hoor Hilly, begrijp me niet verkeerd. Maar het kan de plaats van Zijn opstanding nooit innemen. Wat hoopvol dat Hij is opgestaan inderdaad. Dank je wel weer voor je gedachten, waardevol!

      Verwijderen
  2. Pasen 2016 bracht voor mij een enorme verandering in mijn leven, een nieuw begin. Nu met het vele thuis zijn, veel alleen merk ik de laatste dagen dat ik bewust m'n best moet doen om positief en dankbaar te zijn, Simone heeft geen zin. Mooi hoe je het zegt : De triomf van het nieuwe leven. Ik wens jou hele mooie en gezegende dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, mooi om te lezen dat 2016 voor jou verandering bracht, en nog wel door Pasen, dat is de triomf. Hij overwon de dood en wij overwinnen met Hem.

      Verwijderen
  3. Voor mij is Yeshua dé Verlosser, en de tijd waarin ik daar specifiek bij kan stilstaan is Pesach en haMatzot/Ongezuurde broden. Yeshua vervulde dat feest,maardaarmee was dat feest, die gezette tijd niet weg om vervangen te worden.Dat wordt mijns inziens ook verhaald in Mattheus 5:17-19 Mat 5:17  Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. 
    Mat 5:18  Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. 
    Mat 5:19  Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. 
    Voor n ieder die t gedenkt Chag Sameach

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je commentaar op deze blog (column). Over die teksten die jij aanhaalt schrijf ik een serie Engelstalige boekjes, het achtste deel komt einde deze maand uit! Groetjes, Marja

      Verwijderen
  4. Mooie column Marja, laten we die lofzang gaande houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tegenwoordig ligt de aandacht veel bij eten, chocolade eitjes, een paasboom, paashaas e.d.
    Maar waar het het diepst om gaat is het lijden en sterven van de Heiland voor onze zonden en
    Zijn hoopgevende Opstanding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niks tegen chocola, maar het kan Zijn lijden, sterven en opstanding nooit vervangen. Dat was een daad van onvoorwaardelijke liefde!

      Verwijderen