maandag 8 juni 2020

Massaal afgeleid

Ik herinner me nog dat ik jaren geleden mijn neefjes en nichtjes uitnodigde om naar de film te gaan, het was een Star Wars film. Ik ben vergeten welke. In die epische filmserie wordt de strijd tussen goed en kwaad uitgevochten. Uiteraard ontbreekt daarbij een messias-achtige hoofdpersoon niet.

De strijd tussen goed en kwaad en de tussenkomst van een verlosser is blijkbaar een geliefd thema, want we zien het terugkomen in onnoemelijk veel films en boeken. Maar nog veel meer dan dat, we zien het voor onze ogen gebeuren, iedere dag.

Al het rumoer in de wereld... het gaat ten diepste helemaal niet over zwart of wit, maar over goed en kwaad, over duisternis en licht. De strijd die we soms in het klein ervaren (ruzies, tegenstrijdige berichten, verwarring, boosheid, angst) speelt zich af op een veel grotere schaal: het wereldtoneel. 👉Geloof en ongeloof, slavernij en vrijheid, leugen en waarheid, haat en liefde... ze zijn in gevecht en we ervaren de gevolgen daarvan dagelijks.

Ik moet denken aan de woorden van Jezus: Wie niet met Mij is, die is tegen Mij (Mattheüs 12:30).

Ja, uiteindelijk gaat het, net als in de films, om keuzes. Bij wie hoor je? Bij het kwade of het goede? Niet kiezen is ook kiezen zegt Jezus. We worden massaal afgeleid om te 'kiezen' voor zwart of wit of wat anders. Maar de echte vraag is: Heb je voor God gekozen? Kies je voor de waanzin van de wereld of de vrede van God?

We hebben niet meer haat, wraak en scheiding nodig. We hebben Zijn genade, vergeving en overweldigende liefde nodig!

Hemel en aarde zijn mijn getuigen dat ik u vandaag de keus heb gegeven tussen leven en dood, zegen en vloek. Kies dan toch het leven, zodat u en uw kinderen mogen leven! (Deuteronomium 30:19)

6 opmerkingen:

  1. Dank je wel Marja.Zo eenvoudig, maar zo juist! Ik moest denken aan dat lied I have decided to follow Jesus, no turning back.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laten we het inderdaad eenvoudig houden Sjaan, dan kan niemand zeggen dat hij/zij het niet heeft begrepen. Mooi lied inderdaad! Groetjes.

      Verwijderen
  2. Helder beschreven Marja, zoveel onrust in de wereld nu, dan is het zo troost op dat je rust bij Hem vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat besef ik iedere dag Coby, dankbaar dat ik de keus voor Hem 19 jaar geleden heb gemaakt!

      Verwijderen
  3. Ieder mens wil graag vrede in zijn of haar leven.
    Maar het rumoer in het dagelijkse leven maakt het juist zo moeilijk.
    Voor velen is het een terugkomende strijd om mee te kunnen komen in deze wereld.

    LIEFDE, hoe dan ook, ik hoop dat dat zal overwinnen.

    God in je leven hebben is een reden om vertrouwen te hebben in de liefde, vrede en hoop voor de toekomst.

    Pfff...ik werd weer aan het denken gezet:)

    Een groet voor jou en fijn te lezen bij de reacties dat jij die keuze destijds maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Hilly, dat we aan het denken gezet worden ervaar ik ook, dat is goed... om te blijven relativeren! Deze wereld gaat voorbij, maar wij hebben hoop op een nieuwe hemel en aarde. In de tussentijd kunnen we die hoop uitleven.

      Verwijderen