vrijdag 26 juni 2020

Als je één ding zou mogen vragen...

Als je één ding aan God zou mogen vragen, wat zou het dan zijn? Herstel van gezondheid of financiën? Vrede in je land of in je hart? Familieleden die zich tot God keren? Het antwoord op die vraag is waarschijnlijk voor iedereen verschillend.

Lang geleden stelde God koning Salomo die vraag en de koning antwoordde: 'Geef mij wijsheid en kennis, opdat ik Uw volk kan leiden'. En zo werd koning Salomo de wijste man die ooit had geleefd en God voegde daar rijkdom, bezittingen en eer aan toe zoals geen enkele andere koning ooit had (je kunt dat verbazingwekkende verhaal lezen in 2 Kronieken 1).

Gezondheid is belangrijk, maar dat geldt ook voor vrede en wijsheid. Ik las Psalm 19 in mijn New Living Translation en ik zag dat God eigenlijk alles wat we nodig hebben, aanbiedt in Zijn Woord. Kijk eens naar de verzen 8 en 9 (HB vertaling):
  • De wet van de Heer is feilloos en goed; zij verandert ons leven. Veranderen op eigen kracht lukt me niet, maar met behulp van de Bijbel lukt dat wel.
  • De woorden van de Heer zijn altijd betrouwbaar; zij geven wijsheid aan de onwetende. Ja, alstublieft, dat wil ik ontvangen.
  • Het bevel van de Heer is een vreugde voor ons hart. Ik weet dat de vreugde van de Heer mijn kracht zal zijn, ik heb het nodig.
  • Het gebod van de Heer is zuiver en geeft ons een duidelijk inzicht. Ik wil dit echt hebben in een steeds veranderende wereld waarin dwaasheid hoogtij viert.
Wat een rijkdommen in Gods Woord: wetten, woorden, bevelen en geboden. 👉Eerlijk toegeven, we zijn niet bepaald dol op zulke termen; maar ze zijn gevuld met geestelijke rijkdom. Ik ontdekte dat zelf toen ik aan mijn schrijfreis begon.

Toen ik aan de boekenreeks over de Tien Geboden begon te werken, kreeg ik een totaal ander perspectief op Gods wetten en voorschriften. Het zijn geen beperkingen, integendeel, ze bieden geweldige kansen om ons leven te veranderen, om wijs te worden, om vreugde te ontvangen en om ons duidelijk inzicht te geven daar waar we dat nodig hebben!

10 opmerkingen:

  1. Inderdaad, Gods Woord is zo vol. Zijn regels beschermen ons.
    De vreze des Heere is het begin van wijsheid, juist binnen Zijn bescherming (wetten) is er alle ruimte om al het mooie dat in ons ligt tot bloei te laten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi gezegd Daniëlle, Gods Woord is zo vol. Zo ervaar ik het ook als ik lees, soms blijf ik dagen bij twee zinnen hangen, simpelweg omdat ik erover na moet denken.

      Verwijderen
  2. Gezondheid is een groot goed.
    Daar hebben we kracht voor nodig.
    Wijsheid hebben we nodig om het juiste te doen.
    Jezelf een doel stellen, maakt je positief.

    Kijk daarbij zou ik Zijn hulp willen vragen.

    Groeten,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helder beschreven Hilly, bij al die dingen hebben we Zijn hulp nodig. Ik merk zo nu en dan toch weer dat ik op eigen kracht zit te ploeteren, als ik het dan in gebed bespreek voelt het al lichter :)

      Verwijderen
  3. Ik zou het liefs willen dat ik Hem nooit, nooit, nooit zal verloochenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Aritha, dat is een verlangen uit het hart van iemand die Hem liefheeft! Ik vraag me het weleens af of ik door het vuur zou gaan voor Hem, als ik lees over Christenvervolging en de afschuwelijke dingen die mensen worden aangedaan...

      Verwijderen
  4. Mooi weer Marja zoals je het omschrijft. Wat een rijkdom als we beseffen wat Hij ons allemaal wil geven (in Zijn Woord).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk weleens dat we niet half weten hoe rijk we zijn Wensy. In Hem zijn alle schaten verboregen!

      Verwijderen
  5. Ik zou zo graag willen dat alle mensen van de hele wereld God en de mensen liefhebben zoals wij door Hem geliefd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zouden we in een totaal andere wereld leven Coby, een wereld zoals God het eigenlijk had bedoeld.

      Verwijderen