donderdag 4 februari 2021

Reis door de psalmen

In mijn vorige blogje schreef ik over mijn #oneword voor 2021: connect.

Eerlijk gezegd vind ik het best lastig om in deze gekke tijd in goed contact met mensen te blijven... familie, vrienden, lezers van mijn blogs en boeken. De een wil het niet, de ander juist wel, je moet altijd een beetje voorzichtig peilen hoe mensen in deze crisis staan.

Ik bid er dan ook steeds over; 'Heer, laat het me zien wat ik kan doen, hoe ik anderen en mezelf kan blijven bemoedigen'. Nou ja, zo begonnen we onze Frisse Kijk groep eind september, echt heel erg fijn!

En zo kreeg ik afgelopen weekend het idee om een serie videos op te gaan nemen over de psalmen. Er hing bij ons in de keuken jarenlang een bordje met de spreuk: 'An apple a day keeps the doctor away'. Dat had ik eens meegenomen uit Amerika. En ineens dacht ik 'A psalm a day...' Een psalm per dag...

Waarom niet mensen stimuleren om een psalm per dag te lezen en daar iets persoonlijks uit te halen? Een beetje als tegenhanger van al het negatieve nieuws eigenlijk. Ik plaats nu dus elke dag een hele korte bemoediging (2 minuten) over een psalm en de uitdaging om die psalm zelf hardop te lezen en te kijken welk vers jou aanspreekt.

De overdenkingen zijn wel in het Engels. Er lezen via Instagram en Youtube al mensen mee uit Georgië, Kazachstan, Macedonië, Oekraine, Slowakije en de USA. Heerlijk toch?!

Je kunt de videoserie volgen op mijn YouTube kanaal of via mijn IGTV.

8 opmerkingen:

  1. Wat mooi Marja om mensen op deze manier te bemoedigen. Ik zag je filmpjes voorbijkomen! Mijn Engels is niet geweldig (oei) maar ik vind het echt geweldig dat je dit doet. Heel veel zegen toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Wendy, soms krijg je ineens van die ideeën... die je niet te lang moet laten liggen :)

      Verwijderen
  2. Wat geweldig dat je dat doet, mooi om je te horen.
    Zo kun je een heleboel mensen overal vandaan bereiken, prachtig!
    Het boek der Psalmen heb ik en lees er regelmatig in, het is in het Engels maar ik heb mijn bijbeltje erbij, omdat sommige woorden moeilijk zijn.
    Ik hoop dat je heel veel mensen hier blij mee maakt, wens je veel zegen op dit project.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ja, de psalmen zijn heel toegankelijk (ook voor mensen die misschien niet zo vaak of veel in de Bijbel lezen) en ook toepasbaar op vandaag. Ik hoop ook dat mensen er blij van worden en meer in de Bijbel gaan lezen. Groetjes,

      Verwijderen
  3. Een mooi project Marja.
    De psalmen spreken mij altijd wel aan.

    Psalm 1: Een boom die vrucht zal dragen, nooit verdort.
    water uit de bron.

    Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb ik ook Hilly, de psalmen bemoedigen mij altijd! Er lezen en kijken nu mensen mee uit allerlei landen, zo bijzonder om te bedenken dat we met elkaar hetzelfde lezen!

      Verwijderen
  4. Super gaaf, Marja. Ik heb er al gehoord. Ik doe op dit moment elke dag een psalm in creativiteit. Elke dag duik ik op die manier diep er in.

    BeantwoordenVerwijderen