woensdag 27 januari 2021

Mijn #oneword voor 2021

Aan het begin van een nieuw jaar vraag ik in gebed om een woord. Ja, één woord dat als een soort rode draad door de maanden heen geweven zal worden.

Een woord dat het jaar kleur en betekenis geeft. Na een aantal dagen bidden en luisteren kreeg ik een paar weken geleden mijn #oneword voor 2021: connect, oftewel verbinden, aansluiten, samenbinden.

In eerste instantie werd ik er een beetje opstandig van. Verbinden? Hoe zo dan? Er is juist een roep tot isolatie, extreme isolatie zelfs. Maar in die gedachte lag ook gelijk het antwoord. 'Connection contradicts isolation', verbinding is het tegenovergestelde van isolatie.

Gods gedachten zijn tegenovergersteld aan de gedachten van de mensen in deze wereld. Dat is altijd zo geweest, dat zal altijd zo zijn. De Bijbel waarschuwt tegen eenzaamheid (het is niet goed voor de mens dat hij alleen is en het schaap dat van de kudde afdwaalt loopt gevaar) en roept op om naar elkaar om te kijken en de gastvrijheid in ere te houden. Ja, in goede en slechte tijden.

Ik zie mijn #oneword voor 2021 dan ook als een reminder dat ik temidden van een wereld die aan waanzin ten onder gaat een ander geluid kan/moet laten horen, dat ik de uitnodiging van Jezus kan/moet verspreiden: Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Ik vertrouw erop dat Hij mij laat zien met wie ik van dag tot dag kan 'connecten' om het zo maar te zeggen.

Hebben jullie een woord voor 2021?

12 opmerkingen:

  1. Mooi wat je deelt, "One word" voor jou voor 2021. Mijn woord voor dit jaar is "One." Daar zit natuurlijk ook wel een diepgang achter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'One', dat kan je inderdaad op meerdere manieren opvatten. spannend hoe dat zich gaat uiten!

      Verwijderen
  2. Verbinden, een mooi woord. In verbondenheid met onze Vader komen we door moeilijke tijden heen. Hij blijft de zelfde die Hij altijd is geweest. In welke tijd we ook leven. Dat is troostvol. De Trooster is er. Hij sloot een verbintenis met ons. Dankzij Hem krijgen we onze woorden. Meer dan een. Dankbaar gebruik ik Zijn woorden die Hij mij in gedachten brengt. Ook dit jaar hoop ik door Hem te worden geïnspireerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat hoop ik ook Coby. Inspiratie komt altijd van Hem, op vele manieren, Ik krijg blog onderwerpen, jij krijgt iedeeën voor gedichten. Heerlijk om zo samen te mogen werken met Zijn Geest. Zegen toegewenst!

      Verwijderen
  3. Ik weet nog dat je hier vorig jaar ook over schreef. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet over nagedacht maar je hebt me weer aan het denken gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja, het is geen must natuurlijk Wendy. Maar ik heb wel gemerkt dat een duidelijk woord van God mij helpt om focus te houden gedurende het jaar. Je stelt je eigenlijk open voor Hem om je te sturen. Dat gebeurt uiteraard door het dagelijks lezen van het Woord en in gebed, maar persoonlijk heb ik hier ook veel aan... al is het alleen al het luisteren totdat er wat komt :)

      Verwijderen
  4. Ik vind dit goed passen bij wie je al bent (zo oppervlakkig gezien - wat je al doet). Het is een heel mooi woord.

    John 15:12-15. My command is this: Love each other as I have loved you. Greater love has no one than this: to lay down one's life for one's friends. ... Instead, I have called you friends, for everything that I learned from my Father I have made known to you.

    Dat gaat ook over connection.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, dat gaat ook over connectie. Mooie tekst Aritha, dank je wel. Het is een worsteling voor veel christenen nu, denk ik, wat te doen en wat niet te doen. Maar ik zie zoveel geestelijke en emotionele nood om mij heen....

      Verwijderen
  5. Voor mezelf heb ik het woord tezamen dit jaar.
    Want alleen samen komen we eruit, tezamen met Hem.

    Maar jou woord vind ik ook heel mooi.
    We kunnen ze naast elkaar gebruiken.

    Groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen