zaterdag 20 maart 2021

De psalmen als inspiratiebron

Het #apsalmaday videoproject dat ik eind januari ben begonnen, heeft meerdere mensen geinspireerd om de psalmen weer eens te gaan lezen en te overdenken... 'verfrissend' en 'verrassend' hoor ik van velen.

Ik heb al hele leuke reacties gekregen. Graag wil ik er een paar met jullie delen.

Collega blogster Danielle Hoogendijk schreef:

Door jouw project over de psalmen ben ik op het idee gekomen om voor mezelf de psalmen uit te gaan schrijven en wel in The Passion Translation en dat komt zo binnen! 👉Ik was me niet zo bewust van de kracht die er in de psalmen is.

Ook gewoon om mee in te stemmen, het geeft woorden aan onze emoties en gevoelens. Ik heb er een schrift voor gekocht met een harde kaft, om voor het leven te bewaren en eruit te lezen.


Wil Overbeeke geniet ook van de reis door de psalmen. Ze reageert vaak op Facebook op de dagelijkse video. Ze schreef me:

De reis door de psalmen geeft mij een nog groter besef dat ik Jezus elke dag nodig heb. Dat als ik dicht bij Het Woord van God blijf en bid, Hij de omstandigheden, die soms nog op een storm lijken, geheel ten goede kan keren. Dat ik nog dankbaarder wil zijn voor alles wat Hij in mijn leven doet. Hem wil ik loven en prijzen.

👉Verder leert de reis door de psalmen mij dat ik eerst moet bidden voor ik ergens ja op zeg.  In mijn enthousiasme om Jezus te volgen ben ik soms te snel met dingen op mij te nemen en vergeet ik van te voren te bidden. Van Hem komt alle wijsheid, niet van mijn eigenwijze ik .

Ook mijn dorpsgenote Josette Huisman heeft vanaf het begin met de psalmen meegelezen en steeds haar waardevolle bevindingen gedeeld op Facebook. Ze schrijft:

Wat betekent een Psalm per dag voor mij? Elke dag woorden van God die spreken. Ik zie elke keer andere aspecten over God. Woorden van troost, bemoediging, maar soms word ik ook aangesproken om aan de slag te gaan met mijzelf. Ik leer nieuwe aspecten en soms oude dingen opnieuw.

👉Het daagt me uit om te lezen en om er verder die dag (soms dagen) mee bezig te zijn. Het is bemoedigend om te weten dat je met meerdere mensen de psalm leest en leert ook van elkaars reactie. In de Psalmen lees je veel over menselijke gevoelens en over hoe God is. Dit bouwt me op en geeft dat ik verlang naar meer van God.

Ik word heel blij als ik de reacties van deze lieve vrouwen lees. Samen zijn we op reis... een reis door Gods Woord, de mooiste en kostbaarste reis van je leven!

Wil jij ook iets vertellen over wat #apsalmaday met je doet? Neem dan even contact op.

9 opmerkingen:

  1. Wat mooi Marja dat er zo enthousiast op gereageerd wordt. Heel bemoedigend. Ik heb ooit op een gemeenteweekend een workshop gegeven over: Schrijf zelf een psalm. Dat was heel mooi want er waren vier deelnemers die alle vier ook daadwerkelijk een psalm geschreven hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, deze reacties bemoedigen mij zeer... om te zien hoe mensen zelf gaan lezen en met het Woord bezig zijn. Zo'n workshop klinkt ook als een leuk idee zeg!

      Verwijderen
    2. Op mijn blog heb ik er een verslag over geschreven. Ik heb ook zelf een Psalm geschreven tijdens die workshop. http://cobypoelman.blogspot.com/2018/06/workshop-schrijf-een-psalm.html

      Ik plak hier die Psalm wel even.

      In Gods stilte

      Heer, de stilte suist nog na,
      U was er met Uw zachte stem
      na alle drukte en lawaai
      waarin ik was verzeild.
      Toen U mij zag vernam ook ik
      dat U aanwezig was.
      U tilde mij uit alles wat mij bond,
      U nam mij mee Uw stilte in
      die zo behaaglijk voelde
      dat ik wel altijd daar zou willen zijn.
      In Uw aanwezigheid lijkt alles zoveel anders
      alsof Uw arm mij zachtjes begeleidt.
      Uw Geest beroert mijn denken, mijn gedachten,
      ze leiden mij naar stille innigheid.
      Zo in Uw veiligheid voel ik mij diep geborgen,
      het is als een oase na een woeste zee.
      Alleen al door me in Uw arm te wanen
      geef ik U al mijn zorgen mee.
      U zingt met al Uw zuiverheid
      mij naar een heilige hoogte,
      daar juicht mijn hart in eerbiedwaardigheid
      omdat U Heer mijn leven leidt.
      Geprezen zij Uw naam
      die mij zo vrij laat gaan.

      Coby Poelman - Duisterwinkel

      Verwijderen
    3. Schitterend Coby. Ik herinner me dat het op je blog stond, heb er toen ook op gereageerd. Er is zoveel te doen met woorden die uit ons hart komen! Dank je wel.

      Verwijderen
  2. Ik geniet er ook zo van, Marja. Ik luister ook naar je posts. Ik ga bijna dagelijks een psalm door met creativiteit. Een bijbeljournal, een gedicht, een woordspeling en nog meer. Veel psalmen kun je uitbidden en proclameren. Er is zoveel in te ontdekken. Ze zijn ontzettend rijk en zo waardevol in deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jij doet het op zeer creatieve wijze, prachtig, ik zie het weleens voorbijkomen! Het uitbidden en proclameren is, juist in deze turbulente tijd, heel waardevol denk ik!

      Verwijderen
    2. Inderdaad, Marja. Dat ervaar ik ook wel....

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Ja, vind ik ook :) Dank je wel. Deze dames zijn er echt mee aan de slag gegaan, zo leuk!

      Verwijderen