dinsdag 9 maart 2021

Over bidden en frustraties...

Alles dat op dit moment in de wereld gaande is, maakt dat ik een beetje worstel met bidden (ja dus). Mijn eigen gebeden frustreren me. Ik geef het eerlijk toe en ik weet ook dat ik niet de enige ben 😁

Ik merk dat ik dagelijks voor een moeilijke uitdaging sta. Moet ik bidden zoals David bad? Heer, dood de goddelozen. Veeg ze van de aardbodem! Soms heb ik daar zin in, maar op de een of andere manier bevredigt het mijn ziel niet.

Wel, misschien is het beter om een ​​mooi gebed te bidden ... Heer, vergeef hen die U tegenwerken, want ze weten niet wat ze doen. Hm, nogal een nederig gebed, gebaseerd op de woorden van Jezus toen Hij bad voor Zijn aanklagers. Onder de huidige omstandigheden lijkt het mij echter ietwat passief.

Of misschien moet ik een liefdesgebed bidden, simpelweg omdat liefde nooit zal falen. Heer, dank U dat U liefde bent. Toon uw liefde aan degenen die u haten. Of zoiets dergeljks. Eerlijk gezegd vind ik dat best moeilijk als mijn hart onrustig is en frustratie en ergernis regelmatig de kop opsteken.

Ik weet niet hoe jij tegenwoordig omgaat met bidden voor de situatie in de wereld, maar ik heb besloten dat het Onze Vader misschien nog wel het beste proclamatiegebed is, 👉 en dan leg ik de nadruk op dit vers:

Uw koninkrijk kome, uw wil geschiede, op aarde zoals het is in de hemel (Mattheüs 6:10).

Het maakt niet uit wat ik denk of hoe ik me voel. Dit is wat ik kan (en moet) bidden over elke mogelijke situatie. Ik hoop dat het ook jouw gebed is!

Heb jij een bepaald gebed dat je in deze tijd bidt?

12 opmerkingen:

  1. Vaak zo als ik met mensen praat. Die mooie zinnen, als we zo innt echt niet spreken, dan zo ook niet naar God. Hoewel ik vaak mijn gebeden meer neerpen. Ik kan dan mijn gedachtes beter orderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schrijf ook veel op Anja, dat gaat me beter af :) Verder spreek ik wel mijn hart uit naar God, ook als er frustraties zijn.

      Verwijderen
  2. Ik denk vaak aan de woorden van Jezus: bidt voor je vijanden, zegen wie je vervloeken. Ook in relatie tot de overheid, waarvoor de Bijbel ons ook oproept om voor te bidden. Dat bidden voor de overheid staat trouwens in de context van 'zodat we een rustig leven kunnen leiden,' dus bidden voor de overheid met in gedachten het terugkijken (of behouden) van onze vrijheid is (dus voor ons eigen gewin) is niets mis mee. Ik bid trouwens ook in tongen als ik niet weet wat ik moet bidden. Ik ga er dan vanuit dat de Heilige Geest weet wat ik moet bidden en mijn gebeden leidt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juliette, dank voor je commentaar. Ik bid zelf ook in tongen als ik niet weet wat ik bidden moet, de Bijbel zegt dat de Heilige Geest ons te hulp komt in ons bidden. Bidden voor de overheid is ook Bijbels, maar dat vind ik wel lastig omdat het lijkt dat hoe meer er gebeden wordt, hoe goddelozer de beslissingen zijn die worden genomen.

      Verwijderen
  3. Zo herkenbaar Marja, ook ik proclameer die zin.
    Ook wat in de reacties staat is heel herkenbaar.
    Zelfs om te bidden hebben we Hem nodig, ik bid ook wel eens : Heer help me deze opdracht van U te vervullen, doe ik het goed ? Heer help.
    Terwijl ik dit schrijf moet ik denken dat niet onze stuntelige gebedenmaar Degene die ze verhoort het verschil maakt. Wij moeten ze alleen wel blijven openden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs om te bidden hebben we Hem nodig. Zo is het ja, dat ervaar ik ook. Uit mezelf heb ik weinig. Dank je wel voor je reactie, waardevol!

      Verwijderen
  4. Beste Marja, is het niet zo dat als wij niet meer kunnen bidden dat dan de Heilige Geest voor ons bidt? Dat heb ik ooit ergens gehoord of gelezen. Soms kan het zo onrustig in je zijn dat je het zelf even niet kunt. Ik heb dat ook wel eens en dan zeg ik; Heer, het is zo onrustig in mijn hoofd, wilt U mij rust geven? Ik sluit ook elke dag af met het Onze Vader. En ik bid voor alle mensen, of ik ze ken of niet, God kent hen en ik denk dat alle mensen gebed nodig hebben. Het is immers onze opdracht om alle volken tot Zijn discipelen te maken, hoe kun je daar beter invulling aan geven dan voor hen te bidden of ze God mogen lief krijgen zoals Hij hen liefheeft. Het is niet erg als je even niet kunt bidden. Waar jij ophoudt gaat een ander verder tot je weer mee kunt doen. Hij kent je en weet wat er in je leeft. Liefs van Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de Heilige Geest komt ons te hulp als we bidden, dat klopt, dat staat in Romeinen 8:26-27. Soms zijn het verzuchtingen ja... We moeten bidden voor de overheid, maar soms lijkt het alsof alles alleen maar donkerder en goddelozer wordt, allerlei afschuwelijke wetsvoorstellen die passeren. Dan is het Onze vader bidden idd het beste. Dank voor je reactie Coby!

      Verwijderen
  5. Wat herkenbaar beschreven. Vandaag dacht ik erbij na dat ik het soms ook lastig vind om te bidden. En onwillekeurig hou ik dan vast aan de gedachte dat God zijn plan uitwerkt door dit alles heen. Uw wil geschiede, een gebed dat houvast geeft in een tijd als deze.
    Hartelijke groet, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, het gebed dat Jezus aan zijn volgelingen gaf heeft niets aan kracht verloren, integendeel... het wordt sterker denk ik! Groetjes.

      Verwijderen
  6. Het Onze Vader is nog steeds een goed en sterk gebed toen en ook in onze tijd.
    Ja, ik vind het ook moeilijk om voor de overheid te bidden, die wetten die er zijn en die tegen de Bijbel ingaan, maken het lastig.
    Toen ik jaren geleden een onderzoek kreeg waar de dokters voor vreesden, bad ik Uw wil geschiede. Ik had me er al mee verzoend, maar de uitslag was anders en juist heel goed, wat was ik dankbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We meoten het denk ik steeds op nieuw leren bidden: Uw wil geschiede. Jezus zei niet alleen dat de discipelen zo moesten bidden, Hij deed het zelf ook! Dank je wel voor je commentaar.

      Verwijderen