vrijdag 30 april 2021

De vreze des Heren (1)

Ik denk dat veel mensen het wel met me eens zullen zijn als ik zeg dat er tegenwoordig een enorm gebrek aan wijsheid is, zowel op kleine als grote schaal.

Niet te geloven soms, de plannen en beslissingen die regeringen, politieke leiders, organisaties en bedrijven maken ... sommigen zijn zo bizar dat ze grappig zouden zijn als het niet zo verdrietig was.

'Waar is wijsheid in dit alles?' Ik hoor mensen dit vaak zeggen en dat doet me denken aan iets dat de Bijbel ons leert in Spreuken 9:10,

Eerbiedig ontzag voor de Here is de basis voor alle wijsheid, en het kennen van God geeft meer inzicht.

Ontzag voor de Here, of beter bekend uit oudere Bijbelvertalingen als 'de vreze des Heren', is het begin van alle wijsheid. Hm, laten we dat eens een keer omdraaien. 👉Waar geen wijsheid is, is hoogstwaarschijnlijk geen ontzag voor de Heer. Dat is toch logisch eigenlijk? Het zou een onbijbelse gedachte zijn om grote wijsheid te verwachten van mensen die God niet vrezen.

Laten we maar ophouden met het oordelen van mensen die onverstandige beslissingen nemen, maar de Heer niet vrezen, die geen ontzag hebben voor Hem. Volgens het Woord van God zijn wijze en domme beslissingen verbonden aan de geestelijke toestand waarin wij verkeren. Laten we dus maar bij onszelf beginnen...

De vreze des Heren, wat houdt dat precies in? Heeft dat iets met angst te maken? Hoe weten we of we de Heer vrezen of niet? Wat leert de Bijbel ons over de vreze des Heren? Ik heb besloten er een serie korte blogjes over te schrijven. God alleen weet hoeveel we dit nodig hebben. Moge onze wijsheid toenemen als we leren ontzag te hebben voor God!

Ik hoop dat jullie deze blogposts willen lezen en delen.


12 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me een hele interessante serie te worden, we hebben Zijn wijsheid zo hart nodig.
    Met oordelen schieten we inderdaad niet zo veel op, laten we ons maar bezighouden met ons eigen tuintje (hart)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ons eigen tuintje ja, laten we daar beginnen. Ik had al een tijdje het idee om hier een serie over te doen, vind eht zelf ook wel interessant om dit te bestuderen.

      Verwijderen
  2. Zo waar: Waar geen wijsheid is, is hoogstwaarschijnlijk geen ontzag voor de Heer. Ik hou van Hem en geniet van het lezen van het Woord. Jezus volgen is mijn diepste verlangen. Ik ben benieuwd naar je volgende blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne, ja eigenlijk heel logisch he?! Waar geen ontzag voor God is, ontbreekt wijsheid, want wijsheid komt van God. Jezus Christus is onze wijsheid. Leuk dat je meeleest.

      Verwijderen
  3. Wijsheid beschermt, Gods wijsheid geeft blijdschap.

    Ben benieuwd naar je volgende schrijven Marja.

    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gods wijsheid geeft blijdschap, ja zo is het echt! Fijn dat je er bij bent Hilly, dank je wel!

      Verwijderen
  4. The world does not wish to have God in its knowledge; it doesn't desire true wisdom. How we need to depend on God for wisdom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Total dependence on Him indeed, He will show us rich and unsearchable things, as well as the mysteries of God.

      Verwijderen
  5. Ik lees je blogs heel graag en ga je weer volgen.

    BeantwoordenVerwijderen