vrijdag 30 juli 2021

Baas over je gedachten

Mijn gedachten zijn niet altijd goed en vriendelijk. Ja, dat geef ik maar gewoon toe. Soms merk ik dat er ergernis is of wantrouwen of een stukje negativiteit. Wellicht herken je dat wel...

Niets menselijks is ons vreemd. Toch zegt de Bijbel dat we ons nergens zorgen over hoeven te maken en dat we onze gedachten een andere kant op moeten sturen. Lees even mee in Filippenzen 4:6-8,

Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren. Ten slotte, broeders en zusters, schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient.

Oké, dat is niet bepaald een opsomming die we in de hedendaagse media terug kunnen vinden. Daar kunnen we ook beter niet zoeken als we de vrede willen ontvangen die ons hart én gedachten bewaart. Die vrede is Jezus zelf. Vredevorst, Prince of Peace staat er zo mooi in het Engels.

Vervolgens staat er 'schenk aandacht aan...' In andere vertalingen: bedenk hetgeen, overweeg... Met andere woorden: vul je gedachten met. En dan volgt er een prachtig rijtje! Bedenk alles wat waar, edel, rechtvaardig, zuiver, lieflijk, eervol, deugdzaam en loffelijk is.

Er zijn genoeg dingen te verzinnen, daar twijfel ik niet aan. Merk je toch dat nare en negatieve gedachten door je hoofd gaan? 👉Misschien is het dan een goed idee om een lijstje met alles wat mooi en zuiver is te maken en dat te gebruiken om je gedachten een andere kant op te sturen!

11 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Fijn, die herkenbaarheid :) we zijn nooit alleen en God voorzag het allemaal al. Blij met Zijn Woord!

      Verwijderen
  2. O wat mooi Marja, mijn lievelingstekst! Heerlijk om dit te lezen. In mijn bundel Verrassend uitzicht staat een gedicht over dit gedeelte. Ik plak het hier wel even. Dank voor dit mooie inspirerende artikel.

    Verheug u!


    Ja, ik verheug mij
    in de Heer
    Hij is nabij,
    ik voel het
    in alle vezels
    van mijn vlees,
    Hij stroomt
    in levensadem
    door mijn geest,
    Hij kent mij en
    al wat mij bezighoudt,
    Hij weet het.

    Hij legt Zijn vrede
    in mijn hart
    als antwoord op
    mijn bidden
    en mijn danken,
    Hij kleedt mij
    met zijn vriendelijkheid
    en neemt mijn zorgen af.

    Zijn vreugde voel ik
    waar de waarheid heerst,
    rechtvaardigheid de zege viert,
    waar deugd en edelheid
    zijn lof verdient,
    gebeurt wat Hij ons leerde,
    Hij vult mijn hoogst begeren.

    Coby Poelman-Duisterwinkel

    Bij Filippenzen 4 vers 4- 9

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een prachtig gedicht Coby, en dan die slotzin... Hij vult mijn hoogst begeren. Prachtige aanvulling op de blog, dank je wel.

      Verwijderen
  3. Dank je wel, Marja. Helder verwoord. Hier kan. Ik wel wat mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herken het wel Marja.
    Soms een beetje ergernis, wantrouwen, negatief zijn over iets.

    De gedachten de andere kanten opsturen, dat is vaak het beste.

    Hij zal voor ons zorgen, daar op vertrouwen mogen en kunnen.

    Graag gelezen Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hilly, ja ik denk dat iedereen er wel iets in kan herkennen. De gedachten de andere kant opsturen én ons hoofd/hart vullen met andere gedachten zodat er geen leegte overblijft. God zorgt voor ons!

      Verwijderen