zondag 3 juli 2022

IJdelheid en najagen van de wind

In mijn jonge jaren filosofeerden we als vrienden vaak over de zin van het leven. De discussies sloten we regelmatig af met de verzuchting 'Ach, alles is ijdelheid en najagen van de wind.'

Die woorden haalden we uit het Bijbelboek Prediker, waarin de schrijver ervaart dat al het menselijk zwoegen uiteindelijk tot niets leidt; we moeten immers allemaal sterven. Hij werd er zelfs depressief van.

Daarom kreeg ik een afkeer van het leven, want kwaad scheen mij het werk, dat onder de zon geschiedt: het is alles ijdelheid en najagen van wind (Prediker 2:17).

Er is werkelijk niets nieuws onder de zon als dat een fase in je leven beschrijft waarin jij je momenteel bevindt, een fase waar veel mensen doorheen gaan. Het najagen van de wind is immers vermoeiend en levert niets van waarde op, dat zullen we uiteindelijk allemaal ontdekken.

Maar hoe zullen we dan de jaren, die ons gegeven zijn, invullen? Want ja, dat jagen, dat willen werken aan en voor iets, dat zit toch wel in ons bloed. Je kan toch moeilijk heel de dag op de bank gaan liggen...

Nou, ik kan je gerust stellen. Op meedere plaatsen in de Bijbel wordt duidelijk een antwoord gegeven op de levensvragen zoals die in het boek Prediker aan de kaak worden gesteld. Bijvoorbeeld in Psalm 34:15,

👉 Keer je af van het kwaad en doe het goede; zoek de vrede en jaag die na.

Ik lees in die Psalm een oproep tot bekering.... keer je af van het kwaad. Maar ook tot een nieuwe manier van leven... doe het goede. En heel specifiek betekent dat... zoek de vrede. Dat is werkelijk een zoektocht om Jezus zelf, de Vredevorst, (beter) te leren kennen.

En dan niet alleen de vrede zoeken, maar vervolgens ook nog najagen! Dat is een avontuur dat zoveel meer voldoening geeft dan het najagen van de wind!

Laten wij dus najagen wat de vrede en de onderlinge opbouw bevordert (Romeinen 14:19).

10 opmerkingen:

  1. Hem najagen, Hem zoeken met heel je hart, daar is niets ijdels aan en daar kan je elke dag mee vullen, in elke bezigheid. Het bepaalt de houding van je hart, bewaar je hart boven alles wat er te bewaren is (Spr.4:23) ik heb er ëen dagtaak aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan je inderdaad elke dag mee vullen Danielle, en dan nog heb ik het gevoel slechts het tipje van de sluier op te lichten :)

      Verwijderen
  2. Liefdevolle Vader, Bewaar ons ervoor om anderen af te breken. Help ons te leven voor dat wat de vrede en onderlinge opbouw bevordert op manieren die U verheerlijken en goed zijn voor ons.

    We bidden dit in Jezus’ naam. Amen
    (overgenomen van Levenslicht)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proberen goed te doen in de tijd die ons rest.
    De ene dag lukt dat beter dan de andere.

    Ik kan heel erg genieten van de wind en de wind is er altijd, net als God.
    Soms geraak je in de storm, maar uiteindelijk keert de rust terug met Zijn hulp.

    Groeten,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Hilly. Er is niets mis met de wind hoor, ik denk ook neit dat de Prediker dat bedoelde, maar het najagen van wind leidt tot niets, dat is zeker (of je moet willen vliegeren) :)

      Verwijderen
  4. Een nieuwe wind

    en als ik nu eens bij de wind
    een Pinksterwindgedachte denk,
    dan pinkstert het dag in dag uit,
    de wind daagt mijn gedachten uit
    de richting van de Geest te gaan
    waaruit dit denken is ontstaan.

    Wanneer de wind dan krachtig is
    versterkt die de belevenis
    met Hem die in mij ademhaalt,
    bezielt en warmend in mij straalt,
    en als ik mij in Hem verlies
    is om ons heen een zachte bries.

    Coby Poelman - Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtig gedicht weer Coby, heel passend. Dank je wel! Een nieuwe wind, de verfrissende wind van de Heilige Geest... daar wil ik graag achteraan gaan!

      Verwijderen
  5. Mooi hoe je dat noemt wat het najagen waard is Marja. Een korte tekst met een opdracht voor het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets najagen is op zich niet verkeerd, het is zelfs Bijbels :) maar de vraag is 'wat jagen we na?' Een opdracht voor het leven inderdaad, dank je wel.

      Verwijderen