vrijdag 12 augustus 2022

Tot eer van Zijn naam (3)

In de vorige blogposts in deze serie zagen we dat God goed voor ons is, wat Zijn eigen naam eer aandoet. Hij verfrist ons innerlijk, Hij leidt ons op het rechte pad en Hij vergeeft onze zonden.

Laten we in het boek van de Psalmen blijven en naar Psalm 79:8-9 gaan. Reken ons de zonden van vroeger niet aan, toon erbarmen en haast u, want onze ellende is groot. Help ons, God, bevrijd ons, tot eer van uw roemrijke naamred ons en bedek onze zonden, omwille van uw naam.

Als je die hele Psalm leest, zie je dat het volk zowel fysiek in gevaar was (oorlog en bezetting) als geestelijk (zonden). En het is duidelijk, God is onze redder, onze beschermer en onze verdediger. In wezen is Hij onze Verlosser! In welk gevaar we ons ook bevinden (zelf toegebracht of niet), Hij staat klaar om ons naar buiten te leiden en ons terug in veiligheid te brengen. Dit is Zijn natuur, dit is wie Hij is en wanneer Hij handelt naar Zijn natuur, is dat tot eer van Zijn naam.

Dat is logisch, nietwaar? Een redder redt, een genezer geneest en een beschermer beschermt. God handelt altijd naar Zijn aard en dit brengt eer aan Zijn naam. Zo leren mensen Hem beter kennen.

Het is een taak van gelovigen, om Hem bekend te maken aan mensen die nog nooit van Hem hebben gehoord of een verkeerd idee hebben van wie God is. 👉Als we mensen wijzen op de Bevrijder, de Redder, de Beschermer... doen we dat tot eer van Zijn naam!

8 opmerkingen:

  1. Bemoedigend. Mooi plaatje heb je er bij geplaatst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De veilige haven om steeds weer naar toe te mogen varen, hoe de stormen ook tegen het schip slaan.

    Mooi blog Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus zei ook.... kom, we gaan naar de overkant. Dus wat er ook gebeurt onderweg, de bestemming staat vast!

      Verwijderen
  3. Ik moest je blog ff laten bezakken toen ik het de eerste keer las, nu ik het weer herlees raakt het me, hoe genadig is onze God. Zijn persoonlijkheid raakt me, wil wil er nou niet met deze Persoon leven en Hem dieper en intenser leren kennen, ik wel. Hij kan kan niet tegen Zijn eigen natuur ingaan, en zo eert Hij Zijn Naam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wie wil dat nou niet? Het was blindheid (arrogantie) dat ik het vroeger niet wilde, dacht dat ik het zelf wel allemaal kon. Het is genade dat ik dat nu anders kan zien!

      Verwijderen
    2. Mooi wat je zegt, het was blindheid, arrogantie, zo herkenbaar.......blij dat Hij dat veranderd heeft.

      Verwijderen