vrijdag 19 augustus 2022

Tot eer van Zijn naam (4)

Vind je dit onderwerp niet geweldig gaaf? Tot dusver hebben we in deze blogserie gezien dat God Zijn eigen naam eer aandoet door ons innerlijk te verfrissen, ons op het rechte pad te leiden, onze zonden te vergeven en ons te bevrijden van gevaar.

Onze reactie daarop zou dankbaarheid moeten zijn voor Zijn liefde en genade, bereidheid om ons getuigenis te delen, nederigheid om Zijn vergeving te ontvangen en anderen te vergeven, en vertrouwen dat Hij ons naar veiligheid zal leiden!

Laten we nog eens een situatie bekijken waar God iets doet to eer van Zijn naam. Ditmaal in Jesaja 48:9. Als we die tekst in context lezen, merken we dat God nogal boos is op Zijn volk omdat ze ongehoorzaam, koppig, ontrouw en al wat meer waren. En dan zegt Hij: Ter wille van Mijzelf en van de eer van mijn naam zal Ik mijn toorn bedwingen en u niet wegvagen.

Interessant, niet waar? God eert Zijn eigen naam door geduldig te zijn en genade te schenken aan de Israëlieten. 👉Hij is trouw aan Zijn aard als een goede, goede Vader. Natuurlijk zien we hetzelfde in het Nieuwe Testament... want God verandert niet, Hij is geduldig en Hij wil niet dat er iemand verloren gaat.

Is het niet logisch om te zeggen dat wanneer wij genade verlenen aan iemand, wanneer we boosheid bedwingen en wanneer we geduldig zijn, we ook Zijn naam eren?

2 opmerkingen:

  1. Wow, God heeft geduld tot eer van Zijn Naam, dat raakt me als ik me bedenk hoeveel geduld Hij met mij heeft gehad en nog heeft. Wij eren Hem door onze boosheid te bedwingen. Ik moet denken aan Ef.4:26, wordt boos maar zondig niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, dat is inderdaad een mooi vers als toevoeging Danielle, dank je wel. Ja, dat geduld van God... bijzonder!

      Verwijderen