woensdag 24 augustus 2022

Geen ruimte voor wraak?

Laat de liefde ongeveinsd zijn. Heb een afkeer van het kwade en houd vast aan het goede (Romeinen 12:9).

Heb een afkeer van het kwade. Ja duh, wie heeft dat niet? Tenzij je een satanist bent, misschien.

Natuurlijk verafschuwen we het kwade. Maar het vers eindigt daar niet... Houd vast aan het goede.

'Wat is goed?' vraag je je misschien af, want we leven in een wereld waar veel verwarring is over wat Bijbels gesproken goed en kwaad is. Iedereen maakt inmiddels zo'n beetje z'n eigen regeltjes. De apostel Paulus vat het min of meer samen in de verzen 10-19 van datzelfde hoofdstuk:

Heb elkaar hartelijk lief met broederlijke liefde. Ga elkaar voor in eerbetoon. Wees vurig van geest. Dien de Here. Leg u toe op de gastvrijheid. Wees geduldig in de verdrukking. Zegen wie u vervolgen. Zegen hen en vervloek hen niet.  Hij gaat maar door (zeer interessante en praktische verzen om te lezen en te doen trouwens!) en dan komt het... vergeld niemand kwaad met kwaad.

Wacht eens even... kunnen we kwaad niet vergelden met kwaad? Is er geen ruimte voor wraak? Hij maakt een grapje zeker, toch? 😕 Nou, nee dus. Dat is we degelijk wat er staat. Het hoofdstuk eindigt met vers 21:

Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade met het goede.

Eenvoudig? Nee. Mogelijk? Ja, anders zou de Bijbel er niet toe oproepen. Dat is trouwens precies het vers waar ik mijn nieuwste Engelstalige videoserie op heb gebaseerd. Zestien video's (elk ongeveer 2 minuten) over 'How to stay positive in a negative world'.

'Het goede' in Romeinen 12:21 betekent niet noodzakelijk goede daden of goede werken (zoals we het zouden kunnen interpreteren), maar meer iets als een positieve attitude, een morele houding. Dat is wat het Griekse woord betekent. Met andere woorden: dagelijks goede keuzes maken. Niet meegaan in het kwade! Als we dat consequent doen, overwinnen we het kwaad!

👉Bekijk mijn videoserie op YouTube of mijn Instagram-kanaal. De korte en praktische overdenkingen zullen je bemoedigen en inspireren!

6 opmerkingen:

  1. Hem alleen komt de wraak toe, Hij kent het hele/complete plaatje. Wij zijn geroepen lief te hebben. Zoals je zo mooi ook in je serie zei : vul je met de dingen die goed zijn, die Leven geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wraak is aan God alleen ja! Dank je wel voor het meelezen en het bekijken van de videoserie, leuk!

      Verwijderen
  2. Ik denk dat iedereen in principe wel goed wil doen en zijn.
    Soms gebeurt er iets wat dat moeilijk kan maken.
    Maar als we blijven proberen creëren we voor elkaar een betere wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarin zit inderdaad de sleutel Hilly, niet opgeven om goed te doen!

      Verwijderen
    2. Mooie reactie van jullie allebei. Ik vind het op dit moment moeilijk, Marja. Maar ik ben het wel eens met wat je schrijft. Op wat voor manier kan je het kwade overwinnen met het goede? Soms moet je je toch ook beschermen en een beetje afstand van iemand nemen. Niet uit wraak maar omdat je weet dat iemand tegen jou is. Voor de ander kan dat voelen alsof je boos bent. Wraakzuchtig. Dat vind ik moeilijk.

      Verwijderen
    3. Aritha, afstand nemen is niet hetzelfde als wraak nemen, tenzij je iemand met opzet doodzwijgt denk ik. De ander zou dat kunnen interpreteren als wraak, maar ik denk dat als we aan kunnen geven dat we even geen behoefte aan contact hebben (om wat voor reden dan ook) we duidelijk een grens aangeven, zonder boos te zijn. Bidden om wijsheid is hierin wel essentieel denk ik!

      Verwijderen