zondag 18 december 2022

We hoeven niet in duisternis te leven

Nog even en de dagen worden weer langer! Ja ja, ik ben een optimist 😀 Ondertussen brengen we wat licht in de donkere dagen met behulp van kerstlampjes en kaarsen in het raamkozijn.

👉Duisternis duurt niet eeuwig, nooit. Na elke nacht is er immers weer een nieuwe ochtend. Na elke winter komt de lente weer. Dat zijn de seizoenen van het leven.

Misschien bevind je je wel in de nacht van je leven, omringd door duisternis die steeds dichterbij lijkt te komen. Misschien door ziekte, verlies of pijn. Er kunnen veel redenen zijn waarom we het gevoel hebben dat duisternis de overhand krijgt.

Maar... duisternis heeft geen macht over licht, duisternis heeft niet het laatste woord! In het eerste hoofdstuk van de Bijbel kunnen we lezen hoe God het licht van de duisternis scheidde en hoe Hij het licht "dag" en de duisternis "nacht" noemde. We hebben de belofte dat er na de nacht een nieuwe dag zal komen.

Dit is ook de belofte van Kerstmis zoals beschreven door de profeet Jesaja:

Het volk dat in de duisternis leeft, zal een groot Licht zien, en over hen die wonen in het land waar de dood heerst, zal een Licht opgaan (Jesaja 9:2).

Zelfs in onze diepste duisternis zal een licht schijnen. Zoveel mensen zijn ons voorgegaan en schreven over hun ervaringen. Hun woorden zijn nog steeds een troost voor ons. David schreef in Psalm 18:29,

U zorgt ervoor dat mijn lamp blijft branden. U, Here, mijn God, bent het Licht in de duisternis.

Jezus kan en zal het doen, zoals niemand anders dat kan. Hij is het licht van de wereld. Hij roept ieder mens tot Zichzelf met een prachtige belofte:

Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, zal nooit in de duisternis leven, maar hij zal het licht hebben dat Leven geeft (Johannes 8:12).

Waarom zou je Zijn uitnodiging afslaan?


11 opmerkingen:

  1. Het licht dat nooit dooft, hoe mooi is dat.

    Prachtig blogje voor Kerst Marja.

    Fijne dagen met veel licht,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Wat een God is Hij! Doet me denken aan dat lied: https://www.youtube.com/watch?v=7aRySoaTa2Y
      Gezegende Kerstdagen!

      Verwijderen
  3. Mooi blog. Ik las mijn kleinzoon laatst een kerstverhaal voor en ineens kreeg ik de gedachte : alleen in de duisternis is het licht van de ster zichtbaar, de reis vind plaats in de nacht. We hoeven niet bang te zijn voor het duister, daarin is juist Zijn licht helder zichtbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Altijd heerlijk als we ergens amen op kunnen zeggen. Zo is het. God heeft het laatste woord!

      Verwijderen
  5. Zo'n bemoedigende Boodschap! Dank je...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan en geschreven Yvonne, soms komt er ineens een gedachte in me op en dan schrijf ik gelijk een blogje (meestal eerst een engelse, en dan de nederlandse versie). Gezegende Kerstdagen.

      Verwijderen