zaterdag 10 augustus 2024

Tien kernwaarden voor je geloofsleven (5)

In deze nieuwe blogserie heb ik de Tien Geboden (en de daarbij behorende engelstalige boeken die ik schreef) samengevat in wat ik de 'Tien Kernwaarden' van een toegewijd en vruchtbaar christelijk leven zou willen noemen.

👉De nadruk ligt niet langer op wat wel en niet moet of mag, maar op hoe een leven, geleid door de Heilige Geest, eruit zou kunnen zien.

Tot nu toe hebben we gezien dat loyaliteit aan God, een levensstijl van aanbidding, het zoeken naar Zijn aanwezigheid en sabbatsrust kernwaarden zijn waar elke gelovige naar zou moeten leven.

Laten we doorgaan met het vijfde gebod: Eer uw vader en uw moeder, zodat u lang zult leven in het land dat de Heer, uw God, u geeft (Exodus 20:12).

'Eer uw vader en uw moeder' is een Bijbels gebod dat door de een als positief en door de ander als negatief wordt beschouwd. Positief voor degenen die opgroeiden in liefdevolle gezinnen met zorgzame ouders. Negatief voor degenen die slechte ervaringen hebben uit hun jeugd als gevolg van religieuze autoriteit die misbruikt werd.

In mijn boek 'Ik eer jou' (de Nederlandse uitgave van Respectfully yours) heb ik dit gebod bekeken vanuit een Nieuw Testamentisch perspectief, vanuit een genadeperspectief zou je kunnen zeggen. Ik heb doelbewust de woorden van de apostel Paulus gebruikt, die bekend was met zowel wet als genade, zoals ze te lezen zijn in Efeziërs 6:1-4,

Kinderen, gehoorzaam je ouders. Dat is goed omdat de Here hun gezag over jullie heeft gegeven. ‘Heb eerbied voor uw vader en moeder.’ Dat is het eerste gebod waaraan een belofte is verbonden: ‘Als je je vader en moeder eert, zal het je goed gaan en zul je een lang leven hebben.’ Ouders, behandel uw kinderen zo dat zij niet dwars en haatdragend worden. Voed ze zo op dat ze de Here leren volgen en liefhebben.

Hij citeert het vijfde gebod en de belofte van welzijn en een lang leven. Hij voegt bovendien een oproep aan ouders toe om hun kinderen goed te behandelen en ze zo op te voeden dat ze de Heer leren volgen. Respect moet van twee kanten komen!

👉De kernwaarde die ik aan het vijfde gebod heb gehecht, is RESPECT.

We tonen respect voor onze ouders, kinderen en God en tegelijkertijd leven we zo dat het respect verdient, wat ons een lang en gezond leven zal brengen.

🕂🕂🕂🕂🕂

Lees voor meer informatie over dit onderwerp mijn boek 'Ik eer jou' (Wederzijds recpect in relaties: sleutel tot welzijn). Dit boek is te verkrijgen bij de chr. boekhandel.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb veel geleerd van wat ik Joyce Meyer heb horen vertellen. Zij had geen veilige jeugd gehad bij haar ouders en God zei haar haar ouders te eren omdat zij haar leven hadden gegeven. Je komt uit je ouders voort, daardoor ben je op aarde en ze hebben je geboren laten worden. Ik vond dat een enorme doordenker. Ook mijn jeugd was niet vlekkeloos, maar door mijn ouders heb ik dit aardse leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het inderdaad Danielle. Ze hebben je ontvangen uit Gods hand en gelukkig geen abortus overwogen.

      Verwijderen
  2. Dank voor deze heldere en korte blog. Mooi die kern die je ons meegeeft:
    We tonen respect voor onze ouders, kinderen en God en tegelijkertijd leven we zo dat het respect verdient, wat ons een lang en gezond leven zal brengen.
    Wanneer wij kinderen beseffen dat ook wij niet foutloos zijn, kunnen we tevens(in het algemeen gesproken) barmhartig en liefdevol omgaan met de gebreken van onze ouders en dankbaar zijn voor het goede dat ze ons wel gegeven hebben. En geloof me, ik spreek hier niet vanuit de luxepositie dat ik een geweldige jeugd heb gehad... Met het ouder worden heb ik echter wel geleerd, dat ik meer waardevols heb meegekregen dan ik ooit gedacht had. En dat ik daarom meer dankbaar had mogen/moeten zijn, voor wat mijn ouders mij geleerd en gegeven hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je persoonlijke toevoeging aan deze blog post Yvonne. Eigenlijk beschrijf jij waar mijn boek over gaat... dat we dankbaar kunnen zijn voor wat onze ouders ons hebben meegegeven, ook al was dat misschien niet altijd precies wat wij wilden.

      Verwijderen