zaterdag 3 augustus 2024

Tien kernwaarden voor je geloofsleven (4)

Hopelijk hebben jullie wat aan deze nieuwe serie die gebaseerd is op de Tien Geboden en de daarbij behorende (engelstalige) boeken die ik schreef.

Hoewel de Tien Geboden niet zijn veranderd, is de manier waarop wij daarmee omgaan totaal anders onder het nieuwe verbond. Het gaat veel verder dat alleen het gehoorzamen of naleven van een setje regels, want dat kan tot wetticisme leiden.

De geboden vervullen door ze uit te leven in ons dagelijks leven is een heel ander verhaal. Daartoe heb ik kernwaarden aan de geboden gekoppeld. 🌻Kernwaarden die kunnen leiden tot een gelukkiger en veiliger samenleving... als ze worden toegepast.

Tot nu toe hebben we gezien dat loyaliteit aan God, een levensstijl van aanbidding en het zoeken naar Zijn aanwezigheid kernwaarden zijn die elke gelovige zou moeten najagen. Laten we in deze blogserie verdergaan met het vierde gebod: Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt (Exodus 20:8-11).

Het zal je misschien verbazen, maar het boek dat ik over dit gebod schreef, is geen pleidooi voor een heilige zaterdag of zondag. Die discussie laat ik aan anderen over. Ik geloof dat de geestelijke kernwaarheid, die verborgen ligt in het vierde gebod, gaat over het eren van God door één dag per week apart te zetten voor Hem. Dus welke dag van de week dat is, zou niet het onderwerp van discussie moeten zijn.

Als je actief bent in het kerkelijk leven, dan werk je op zaterdag (in Messiaanse gemeenten) of op zondag (in de meeste kerken) en ook op andere dagen van de week. Je zult dus zeker een andere rustdag nodig hebben om de Heer te eren. Ik spreek vanuit mijn eigen ervaring. De apostel Paulus schreef:

Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten. Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus [Kolossenzen 2:16-17].

In mijn Engelse Bijbel staat: 'Laat niemand regels maken.' Niemand dan God alleen uiteraard, want Hij alleen is Heer van de sabbat. Door de eeuwen heen hebben mensen wel regels gemaakt. De Joodse leiders deden het, de kerk deed het, en als je opgroeide in een christelijk gezin deden je ouders het waarschijnlijk ook.

Het is triest maar waar dat de regels die we zelf hebben gemaakt vaak de zegen belemmeren die volgt op het nemen van een dag rust na zes dagen werken.

👉De kernwaarde die ik aan het vierde gebod heb gehecht, is RUST.

We beoefenen sabbatsrust op dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse basis en ervaren een gezegende balans in ons dagelijks leven.

🕂🕂🕂🕂🕂

Lees voor meer informatie over dit onderwerp mijn boek 'Sacred Sabbath' (God's way to multiply our time and restore our joy). Het boek is verkrijgbaar op Amazon.

4 opmerkingen:

  1. Wat zeg je dat mooi: gemaakte regeltjes die de zegen belemmeren. Dit is denk ik zo waar. Rust in/bij Hem, omdat je daarvoor geschapen bent, maar ook om Zijn Stem beter te verstaan. Echt verbinden heeft rust, aandacht en tijd nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt verbinden heeft rust en aandacht nodig... dat is zo waar! En wat de regels betreft, vroeger moesten wij op zondag bepaalde kleren aan, een mallot of broek die prikte :) Vreselijk vonden we dat. Gelukkig ervaar ik de zegen nu wel!

      Verwijderen
  2. Ja... Lerende leringen die geboden des mensen zijn... We hebben inderdaad rust en tijd bij Hem nodig. Ik ervaar de zondag daar speciaal voor, maar als ik dat in de resterende 6 dagen niet kan omdat ik te druk ben, voelt dit zeker als een gemis. Ook op die 6 andere dagen heb ik stille en momenten van rust nodig. Niet als wetje o.i.d., maar omdat ik anders God voorbij loop. Mezelf vergeet ik niet zo snel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zeg je mooi: 'Ook op die 6 andere dagen heb ik stille en momenten van rust nodig', dat is echt zo. Elke dag de rust opzoeken met Hem, zo belangrijk!

      Verwijderen