dinsdag 27 augustus 2024

Tien kernwaarden voor je geloofsleven (7)

De Tien Geboden vertegenwoordigen tien kernwaarden, geestelijke waarden, die ons kunnen helpen een toegewijd en vruchtbaar christelijk leven te leiden.

Een kernwaarde is een principe of overtuiging die een persoon, of organisatie, als van centraal belang beschouwt. Ik durf te zeggen dat de Tien Geboden kernwaarden beschrijven die kunnen zorgen voor een gelukkiger en veiligere samenleving... als ze worden toegepast uiteraard.

Laten we verder gaan met het zevende gebod: Gij zult niet echtbreken (Exodus 20:14).

Toen ik voor het eerst de Bijbel in het Engels begon te lezen, worstelde ik met woorden als 'adultery' (overspel) en 'idolatry' (afgoderij). Ik haalde ze af en toe door elkaar. Maar weet je wat? Daar zit een kern van waarheid in. Afgoderij is geestelijke ontrouw, terwijl overspel fysieke ontrouw is. In feite betekent het in beide gevallen dat we onze eerste liefde verlaten!

God is geest en God is liefde en wij niet. Wij zijn mensen van vlees en bloed, en velen vragen zich af: 'Is het mogelijk om lief te hebben en te blijven liefhebben? Is het mogelijk om trouw te zijn tot het einde?’

Ik geloof dat het allemaal begint met het ontvangen van Gods liefde, het vernieuwen van ons begrip van die liefde en het verfrissen van de manier waarop we Hem liefhebben. Wat God wil doen in ons geestelijk leven, zal Hij zeker gebruiken in onze dagelijkse omstandigheden. God is trouw, zelfs als wij dat niet zijn. De Psalmist schreef: ‘Uw goedheid en liefde zijn mijn leven lang bij mij. Ik mag mijn hele leven dicht bij U zijn.' [Psalm 23:6 Basisbijbel).

👉De kernwaarde die ik aan het zevende gebod heb gehecht, is TROUW.

We zijn trouw aan onze partners en aan God.

🕂🕂🕂🕂🕂

Lees voor meer informatie over dit onderwerp mijn boek 'FIRST LOVE' (Embracing the challenge to pursue faithful relationships). Dit boek is verkrijgbaar bij Amazon.

2 opmerkingen:

  1. Dit is zo waar afgoderij is geestelijk overspel. Ik heb de verleiding gekend om buiten mijn huwelijk te kijken, een zin die me toen geholpen heeft is uit een lied van Don Francisco :'Love is not a fealing, it's an act of your will'
    Ik koos mijn man, ik koos trouw aan mijn gezin. Door jou schrijven realiseer ik me dat ik een belofte hield die ik voor God gemaakt had. Trouw, Hij is trouw en helpt ons trouw te blijven.
    Wie staat er bovenaan in mijn leven, Gods manier of mijn eigen vleselijke manier.
    Ik realiseer me dat dit denken heel wat tegenstrijdige gevoelens en reacties kan oproepen, maar God is een God van trouw, zou ik dat ook niet moeten zijn dan ?
    Dit geeft ook mij weer een hoop stof tot nadenken, dank je wel daarvoor. Het is goed op een gezonde manier geprikkeld te worden om naar je eigen denken en overtuigingen te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je persoonlijke en waardevolle reactie Danielle. Zoals jij schrijft: God is een God van trouw, zou ik dat ook niet moeten zijn? Er staat nergens dat dat makkelijk is, maar er staat wel dat zegen zal voortbrengen! Fijn dat je gekozen hebt voor God én voor je gezin/huwelijk!

      Verwijderen