dinsdag 8 januari 2013

Heer, geef mij meer geloof!


Zoals beloofd hierbij hoofdstuk 1 uit Frisse Kijk, 'Heer, geef mij meer geloof!' Elk hoofdstuk in het boek begint met een column die ik eerder schreef voor Opwekking Magazine. Lees de column op je gemakje door en laat de woorden op je inwerken. Na elke column is er in het boek schrijfruimte om een eerste reactie te geven.... meestal helpt dat je gedachten op weg. Als je wilt kun je je reactie op deze blog geven, of thuis opschrijven in een schrift. In de volgende blog post zal ik de vragen voor persoonlijke studie die op dit onderwerp betrekking hebben met jullie delen.
Oke, daar gaat ie dan:

De verzuchting om een groter geloof, heb je die wel eens geuit? Heb je God er ooit om gevraagd? Het is in elk geval niet moeilijk er een voorstelling van te maken. Stel je eens voor: geloof hebben als een rots, onwankelbaar staan in het heetst van de strijd. Nooit bukken, buigen of barsten voor verleidingen en dubieuze voorstellen. Bergen kunnen verzetten en onder alle omstandigheden zeker zijn van Gods wil. Heb je er wel eens over nagedacht? Hoe zou je de dingen doen als je geloof groter zou zijn? Hoe  zou je bidden als je geloof groter zou zijn?

Soms denk ik dat zo’n verlangen onder het rubriekje schietgebeden valt: ‘Heer, maak mijn geloof groter, sterker, beter en bovenal puur. Oh ja, en het liefst zo vlug mogelijk.’ Met verbazing en bewondering en misschien ook wel een vleugje jaloezie kijken we naar beroemdheden als Moeder Teresa en Billy Graham. Over groot en praktisch geloof gesproken: zij gingen er echt voor, twijfelden niet aan hun opdracht en kunnen.

Makkelijk
Vaak lezen we op dezelfde manier over het leven van de discipelen in Jezus’ tijd. Zij hadden het maar makkelijk, ze vertoefden dag in dag uit in Jezus’ aanwezigheid en maakten de wonderen en tekenen in levenden lijve mee. Zij konden dagelijks leren van de Meester en simpelweg zijn voorbeeld volgen. Als ze eens iets niet begrepen kregen ze direct antwoord op al hun vragen. Oké, soms was de Messias een beetje vaag en beantwoordde Hij hun vragen met een wedervraag waar ze niks van snapten, en als Hij in gelijkenissen ging praten, flipten ze helemaal. Maar gemiddeld genomen was het voor hen veel makkelijker dan voor ons, toch?

Populair gebedspunt
Vandaag de dag is het echt niet eenvoudig om toe te geven dat je iets niet snapt ondanks het braaf volgen van Bijbelstudies, het bezoeken van talloze conferenties en het lezen van allerlei geestelijke boeken. Vrijwel iedereen kan terecht op 25.000 verschillende websites, bij pastor, oudste, favoriete tijdschrift of chat-room en, oh ja, natuurlijk ook in de Bijbel, want daar staat tenslotte ook veel info in als je weet in welk van de 66 boeken je moet zoeken. Een nadeeltje: het is allemaal zoveel werk. Het is toch eigenlijk geen wonder dat vragen om een groter geloof een populair gebedspunt is?

Schamper
Ik realiseerde me laatst dat ook de discipelen toendertijd Jezus om een groter geloof vroegen. Blijkbaar is het een verlangen dat door de eeuwen heen altijd al heeft bestaan, zelfs bij de mensen die bij Jezus in de straat woonden. ‘Geef ons meer geloof’ vroegen ze Hem botweg (Lucas 17:5). Ze waren in elk geval aan het goeie adres, zou je zeggen. Toch vangen ze bot, want Jezus reageert een beetje schamper. Zo van: ‘Mannen, als jullie het geloof hadden van een kruimel zouden jullie al ik weet niet wat kunnen bewerkstelligen.’ Hij denkt er blijkbaar niet aan ze te helpen. Hij stuurt ze met een kluitje in het riet. Totdat de waarheid achter zijn woorden doordringt: ‘Gebruik wat je hebt mannen! Kan me niet schelen hoe weinig het is, gebruik het!’

Wijze les
Wat is Jezus toch altijd praktisch. Niet zeuren, maar gewoon doen. Aan het werk jullie. Geloof is een spier, hoe meer je traint, hoe harder hij zal groeien. Een wijze les, ook voor ons. Juist voor ons. Wellicht kunnen we onze woorden veranderen: ‘Heer, dank U wel voor mijn geloof. Ik ga er mee aan de slag. Amen!’

7 opmerkingen:

  1. Opnieuw mooi Marja. De woorden 'het liefst zo vlug mogelijk' zijn herkenbaar. Geduld is in dit geval ontzettend belangrijk! Je geloof móet gewoon langzaam groeien, dan kan niet snel. Leerzaam...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het liefst zo snel mogelijk ja... dat schijnt wel iets van deze tijd te zijn. Maar we vergeten dan dat er geen diepe wortel is, geen stevig fundament. Langzaam groeien is beter inderdaad.
      Dank voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Zo wordt het geloof zichtbaar door de daden... Inderdaad, aan de slag! Dank je voor die herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geloof zonder daden is dood, da's een krasse uitspraak, maar hij staat wel in de bijbel :)
      Bedankt voor je reactie Annemieke, fijn weekend.

      Verwijderen
  3. “Stel je eens voor: geloof hebben als een rots, onwankelbaar staan in het heetst van de strijd. Nooit bukken, buigen of barsten voor verleidingen en dubieuze voorstellen. Bergen kunnen verzetten en onder alle omstandigheden zeker zijn van Gods wil.”
    'Heer, geef mij meer geloof!' ………. en toch wordt je steeds teleurgesteld.
    Maar wat is Gods wil in mijn situatie ? want wilt God wel dat ik bergen kan verzetten ?
    Elke keer als ik denk samen met God de bergen te verzetten, word de berg alleen maar groter.
    En ik word alleen maar depressiever.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Claudia,
      Ja, ik geloof dat God wil dat wij bergen verzetten, maar natuurlijk niet in ons eentje. Zonder de bovennatuurlijke kracht van de Heilige Geest krijgen we het niet voor elkaar, dat is veel te zwaar!
      Het voorbeeldje over een heel groot geloof heb ik natuurlijk geschreven om aan te geven hoe zoiets eruit zou kunnen zien, ik zeg niet dat dat altijd werkelijkheid is in ons leven.

      Maar als je je teleurgesteld voelt in God, waarom is dat dan? Ik begrijp uit je woorden dat je er niets van merkt dat je geloof groter wordt, klopt dat? Misschien is het mogelijk om samen met iemand aan die berg te beginnen? Sterkte!

      Verwijderen