dinsdag 4 februari 2014

Geen zorgen (2)

In Nederland is het voor veel mensen een gewoonte om de dag te beginnen met het lezen van de krant. In andere landen beginnen veel mensen de dag met het kijken naar het nieuws op de televisie. Inmiddels hebben we via telefoontjes en computers nog veel meer toegang tot het slechte nieuws. Ik weet niet hoe jij je dag begint, maar ik begin hem graag met het goede nieuws.

Daarmee ontken ik niet alle zorgelijke berichten uit de hele wereld, maar ik kies ervoor mijn aandacht te richten op Gods beloften. Vanuit dat oogpunt kan ik vol goede moed een steentje bijdragen (www.traveling-light.nl) aan het oplossen van de ellende op aarde. Je zorgen maken over alle ellende verandert niets, helemaal niets. Zorgen moeten we doen, niet maken! Jezus moest niets van bezorgdheid hebben, Hij waarschuwt er telkens weer voor: mensen, niet doen!

In de vorige post haalde ik Zijn woorden uit Matteüs 6:25 aan. Laten we eens verder lezen (verzen 26 en 27), Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen?
Weer twee interessante vragen van de Heer.

Zijn jullie niet meer waard dan de vogels? Ja, natuurlijk. Betekent dat dan dat we niet hoeven te zaaien en oogsten (lees: werken)? Nee, natuurlijk niet. Het betekent dat we ons geen zorgen hoeven te maken. God zal voorzien in de dingen die we nodig hebben. Het betekent mijn inziens ook dat we ons vertrouwen niet moeten stellen in de crisis- en dramaverhalen die de seculiere media ons probeert op te dringen. Als we Gods beloften met dezelfde gretigheid zouden lezen als de krantenkoppen, gaat er veel veranderen. We gaan dan geloven wat er staat! Zou het niet geweldig zijn als we met dezelfde stelligheid waarmee we over de nieuwsberichten spreken, gaan spreken over Gods woord?

En dan die tweede vraag. Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen? Zorgen maken heeft geen toegevoegde waarde.

Hoe ga jij om met de nieuwsberichten?

4 opmerkingen:

  1. Ik moet opbiechten ook even in de krant te neuzen over een kopje thee. Met de dag boeit het me steeds minder en ben er sneller klaar mee, letterlijk! Ik heb een routine, oftewel ritueel in de ochtenden- lekker stilletjes, rustig beginnen- inclusief bidden. Het scheelt soms wel welke volgorde. Daar kan ik wel aan werken- en doe ik ook. Oude gewoontes duren even voordat ze slijten ;-) . Ik word wakker geschud door jou woorden Marja, dankjewel.

    ps. ik heb je op mijn Pinterest gezet. Even kijken of ik dat vol houd- Pinterest bedoel ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is op zich niks mis met kranten lezen natuurlijk, dat is geen zonde hoor ;) maar zoals jij schrijft... boeit het wel? Soms besteden we onze kostbare tijd aan dingen die niet opbouwen, die ons zorgen geven of die een negatieve uitwerking hebben. Dan is het handig om die bezigheden te minimaliseren of helemaal weg te doen....
      Bedankt voor je reactie, groetjes

      Verwijderen
  2. Door de week pak ik vaak de bijbel, zaterdag koffie en de krant. Ik lees niet alles, en laat het vrij makkelijk van me afglijden. Ik geloof dat de bijbel duidelijke taal spreekt, dus openbaringen naast de krant klopt soms wel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zie ik ook steeds duidelijker. Ik las pas dat elke natie een 'inheritance' heeft, met andere woorden, dat God er een bedoeling mee heeft... we zien nu steeds meer het woeden der natieën, een soort worstelijng om tot dat plan te komen denk ik dan.

      Verwijderen